رتبه بندی الکسا که مهم نیست.
جمله بالا را هر کسی که به نوعی با دیجیتال مارکتینگ، سئو و محتوا درگیر است حداقل یکبار شنیده یا به دیگران گفته است. خب اگر رتبۀ الکسا مهم نیست چرا تا هر وب سایت خوبی پیدا میکنیم سریع رتبه الکسای آن را بررسی می کنیم؟
آیا واقعاً بهبود رتبه در الکسا اهمیتی دارد؟ اگر اهمیت دارد چطور رتبه وب سایت را بالا ببریم؟
اصلاً این رتبه بندی الکسا داستانش چیست و چطور کار می کند؟
در این مقاله از کروپ دیزاین دقیقاً می خواهیم به این پرسشها جواب دهیم و یک کبار برای همیشه روشن کنیم الکسا معیار خوبی برای مقایسه وب سایت ها است یا نه.
الکسا یا به عبارت درست الکسا اینترنت (Alexa Internet) یک شرکت تحلیل ترافیک وب است. الکسایی که الان وجود دارد آمار بازدید وب سایت ها و رفتار کاربران را بررسی و خدماتی برای بازاریابی اینترنتی ارائه می کند.
این شرکت سرویس هایی را به دارندگان وب سایت ها برای بررسی وضعیت وب سایت، سئو، تحقیق کلمات کلیدی، مقایسه و تحلیل رقبا ارائه می کند.
قبل از توضیح درباره خدمات و رتبه بندی الکسا کمی با تاریخچه شکل گیری آن آشنا شویم چون خیلی از بحث ها بر سر الکسا ریشه در تاریخچه و عملکرد گذشته آن دارد.
الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط «بروس گیلیات» و «بروستر کیل» بنیانگذاری شد.
هدف اولیه در رتبه بندی الکسا پیشنهاد و معرفی وب سایت ها به کاربران بود. در نظر داشته باشید که موتور جستجوی گوگل در سال ۱۹۹۸ بنیانگذاری شد و آن سال ها فقط چند موتور جستجوی ضعیف برای پیدا کردن صفحات وجود داشت.
در ابتدا الکسا یک نوار ابزار کاربردی عرضه کرد که روی مرورگر اینترنت نصب می شد. اگر اینترنت اکسپلورر لعنتی یادتان باشد آن زمان ها تولبار الکسا یک ابزار حرفه ای حساب می شد.
این نوارابزار بر اساس وبسایت هایی که بازدید می کردیم، وبسایت های دیگری را پیشنهاد می داد. به علاوه اطلاعات دیگری مثل تعداد صفحات وبسایت، تعداد لینک به وبسایت و .. نمایش می داد. بعد ها در همین نوارابزار اطلاعاتی مثل رتبه ارائه شد.
الکسا در ابتدا اطلاعات را به کمک همین نوارابزار جمع آوری می کرد. بعد شروع به ذخیره محتوای وب در سرور های خود کردند. این کار در ابتدا با هدف ایجاد آرشیوی از محتوای وب بود اما تصمیم گرفتند آرشیو سازی یک پروژه جدا باشد. یکی از بنیانگذاران الکسا به نام بروستر کیل سرویس Internet Archive را راه اندازی کرد که به صورت تخصصی کار آرشیو سازی محتوای وب را انجام می دهد. اینترنت آرشیو تمام صفحات وب را ذخیره میکند و به کاربران اجازه می دهد به صفحات حذف شده یا تغییر یافته دسترسی داشته باشند.
در سال ۱۹۹۹ الکسا به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار به شرکت آمازون فروخته شد. بعد از آن الکسا فراز و نشیب زیادی داشت. مدتی خواستند آن را تبدیل به موتور جستجویی مثل گوگل کنند که شکست خورد. مدتی هم با گوگل همکاری کرد و بعد این همکاری قطع شد.
در نهایت سال ۲۰۰۹ الکسا اعلام کرد به صورت تخصصی روی رتبه بندی الکسا و خدمات تحلیل وبسایت ها کار خواهد کرد. همان کاری که از اول داشت انجام می داد اما این بار تخصصی تر و قوی تر از گذشته.
خدمات درآمدزای الکسا به صورت پولی شد و فقط بخشی از خدمات آن رایگان هستند. در واقع الکسا می خواهد در مسیر شرکت های خدمات تحلیل وبسایت و سئو مثل Moz و SEMrush حرکت کند.
علاوه بر رتبه بندی الکسا خدمات غیررایگان آن شامل تحلیل بازار، تحلیل وبسایت، تحلیل سئو، تحقیق کلمات کلیدی و رتبه بندی است.
در کنار این چند سرویس رایگان و محدود برای پیدا کردن سایت های مشابه، مشاهده آمار تخمینی وبسایت و فهرست رتبه بندی وبسایت براساس کشور یا دسته بندی هم دارد.
به جای نوارابزار قدیمی الکسا هم حالا افزونه هایی برای مرورگر کروم و فایرفاکس ارائه شده است. این افزونه با یک کلیک گزارشی شامل رتبه جهانی و کشوری، تعداد بک لینک، سایت های مشابه، سرعت سایت، لینکی به آرشیو وبسایت و لینکی به تحلیل آماری وبسایت نمایش می دهد
بحث اصلی بر سر الکسا همان رتبه بندی وبسایت ها است. از زمانی که الکسا شروع به رتبهبندی وبسایت ها کرد، وبمستر ها و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از آن به عنوان یک شاخص مهم استفاده میکردند اما اکثر افراد میگفتند -برخی هنوز هم میگویند- این رتبه بندی الکسا درست نیست.
پس اول ببینیم داستانش چیست و چرا رتبۀ الکسا حرف و حدیث زیاد دارد.
رتبهبندی سایت ها در الکسا براساس نمونه گیری از ده ها میلیون کاربر اینترنت به دست می آید. این نمونه گیری آماری از زمان بنیان گذاری الکسا تا الان در حال تغییر و تحول است.
دلیل این که درباره رتبه بندی الکسا گفته می شود «به درد نخور» است یا «دقیق نیست» ریشه در دوره ای دارد که تمام داده های الکسا از نوار ابزارش به دست می آمد. حالا روش نمونه گیری آماری الکسا خیلی تغییر کرده است.
روش جمعآوری داده از نوارابزار یک اشکال بزرگ داشت. فقط افرادی این تولبار را نصب می کردند که خودشان در حوزه هایی مثل مدیریت سایت، دیجیتال مارکتینگ و … فعال بودند. شاید کاربرانی هم از روی علاقه به پیشنهاد های الکسا یا کنجکاوی نصب می کردند اما تعدادشان خیلی کم بود و عموم جامعه علاقهای به نصب این نوارابزار نداشتند.
در نتیجه نمونه آماری الکسا محدود به یک جامعه آماری کوچک و خاص بود. نمی شد این آمار را به عموم جامعه تعمیم داد.
همانطور که می دانید نمونه آماری باید نماینده خوبی از جامعه آماری باشد. فقط در این حالت است که می توان نتایج تحلیل را به جامعه آماری تعمیم دارد.
مثل این که لب ساحل خلیج فارس با یک قلاب ماهی گیری فقط ۲ ماهی بگیریم بعد ادعا کنیم در خلیج فارس فقط دو نوع ماهی وجود دارد.
الکسا هم بیکار نماند و در سال ۲۰۰۸ برای این مشکل فکر هایی کرد.
الکسا سعی کرد نمونه آماری خودش را با جمع آوری اطلاعات از حدود ۲۵ هزار افزونه، نوارابزار و پلاگین افزایش دهد.
حالا منابعی از سرویس دهنده های شخص ثالث (third-party) هم اطلاعات خود را به الکسا میفروشند. خود الکسا هم ربات های نرم افزاری مشابه گوگل دارد که در بین صفحات وب می خزند و لینک ها را بررسی می کنند.
به علاوه، وب سایت های زیادی اسکریپت الکسا را نصب کردهاند که این اسکریپت اجازه می دهد داده هایی کاملاً دقیق و مستقیم از وبسایت ها دریافت و با دیگر داده های دریافت شده از منابع مختلف صحت سنجی شود.
رتبه هر وبسایت براساس ترکیبی از تخمین بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه (Pageviews) در سه ماه گذشته حساب می شود.
پس اگر کاربری در یک روز صد بار از وبسایتی بازدید کند فقط یک بازدید در آن روز از آن کاربر ثبت میشود.
این دو شاخص در فرمول های محاسباتی آماری قرار می گیرد و وبسایتی که عدد به دست آمده از ترکیب دو شاخص آن بالاتر باشد رتبه اش هم بالاتر می رود.
امیدواریم این مطلب در خصوص رتبه بندی الکسا برای شما مفید باشد.