گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

کامنت مارکتینگ چیست؟

 ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) یا بازاریابی دیدگاه یکی از روش‌ های مسبوق به سابقه بازاریابی است که هنوز هم قدرت و تأثیر گذاری خود را از دست نداده است. در واقع، از آنجایی که در مقایسه با پنج یا شش سال گذشته، تعداد افرادی که از این روش استفاده می‌ کنند کاهش پیدا کرده، این نوع از بازاریابی به خصوص در دنیای بازاریابی دیجیتال، کاربردی ‌تر و تأثیرگذار تر نیز شده است. اگرچه امروزه تعداد مخاطبان فعال وبلاگ ‌ها و جوامع آنلاینی که به ثبت دیدگاه خود علاقمندند رو به کاهش گذاشته، اما هنگامی که همین تعداد موجود به تعامل در بخش نظرات می ‌پردازند، مشارکت فعالانه‌ای دارند که به نوبه خود فرصت‌ های بهتری را برای معرفی، لینک‌ دهی و دنبال شدن در شبکه ‌های اجتماعی فراهم می ‌آورد. در این مطلب از گروپ دیزاین درباره نحوه عملکرد کامنت مارکتینگ صحبت خواهیم کرد و سپس تاکتیک ‌هایی را معرفی می‌ کنیم که با استفاده از آن ‌ها می‌ توانید استراتژی ‌های بهتری را تدوین کنید و کامنت های بهتری بنویسید.

کامنت مارکتینگ چه فایده و کاربرد هایی دارد؟

پیش از هر چیزی باید به این سؤال پاسخ بدهیم که اساساً کامنت مارکتینگ چه منفعت و فایده‌ای دارد. پاسخ اینکه اگر نظرات بسیار خوبی در سایت دیگران بگذارید، هر کامنت شما این پتانسیل را دارد که از طریق لینک پروفایلتان در آن سایت یا لینکی که در کامنت خود می ‌گذارید به بازدید از وب‌ سایت شما منجر شود. به علاوه، بسته به کیفیت کامنت‌تان این امکان نیز وجود دارد که نویسنده سایتی که در آن کامنت گذاشته‌اید یا خوانندگان کامنت های آن سایت در نوشته‌ های آتی خود به شما لینک بدهند.
اگر این حس در آن ‌ها به وجود بیاید که کامنت شما محتوای خاص و به درد بخوری دارد؛ دربردارنده یک نمونه یا مثال ملموس است؛ یا منبعی را معرفی می ‌کند که خواندن آن به تأیید، تکمیل یا درک بهتر نوشته ‌های خودشان کمک می ‌کند، از نام بردن از شما در نوشته یا لینک دادن به سایتتان دریغ نخواهند کرد. البته لازم است که لحن محترمانه ‌ای را به کار ببرید و سیاست داشته باشید.

به عنوان نمونه، اگر می‌ خواهید در کامنت خود لینک قرار بدهید می ‌توانید از متنی شبیه به این استفاده کنید: «سلام، نمی‌دونم که آیا اجازه لینک گذاشتن در قسمت نظرات رو دارم یا نه، اما احساس کردم که لازمه به سایت X لینک بدم. ویراستار محترم، اگر که گذاشتن لینک مجاز نیست لطفاً لینک رو بنا به صلاحدید خودتون حذف کنید.» از این طریق به هر کسی که مسئول تأیید یا رد کامنت هاست نشان می ‌دهید که می‌دانید مردم معمولاً از گذاشتن لینک در کامنت اهداف دیگری دارند، اما هدف شما توأم با حسن نیت است.

کامنت مارکتینگ کامنت مارکتینگ چیست؟
روش دیگر از کامنت مارکتینگ ، استفاده از متنی مانند این است: «ما هم دقیقاً از همین روش در سایتمان استفاده کرده‌ایم. لینک سایت رو در پروفایلم گذاشتم.» در این روش، اصلاً در کامنت لینک نمی‌ گذارید و با دعوت از خواننده برای بررسی نمونه‌ های عملی و کاربردی متنی که خوانده است (یا موارد مشابه دیگر)، حسن نیت خود را نشان می ‌دهید. از این طریق، هیچ بعید نیست که لینک نمونه ‌ای که پیشنهاد بررسی آن را داده‌اید به عنوان مثال ‌های ملموس و کاربردی مطلب سایت اصلی، مستقیماً در آن مطلب قرار بگیرد.
علاوه بر این، هر کامنت با در معرض دید قرار دادن شما می‌ تواند به نوعی به عنوان لینک غیر مستقیم قلمداد شود؛ به این معنی که اگر همیشه کامنت های باکیفیت و سودمندی را ارسال کنید، مردم به تدریج نسبت به شما شناخت پیدا می ‌کنند. لذا دفعه بعدی که تصویر پروفایل شما را می ‌بینند فکری شبیه به این در ذهنشان جاری می‌ شود: «این برند/شخص رو از یه جایی می‌شناسم و احساس مثبتی نسبت به اون دارم.» این می‌تواند شانس تعامل با شما، برند شخصی و یا برند سازمانی ‌تان در آینده را افزایش بدهد که به نوبه خود به معنی افزایش نرخ تبدیل خواهد بود.
به علاوه، کامنت مارکتینگ می‌ تواند به رشد تعداد دنبال کنندگان شما در شبکه ‌های اجتماعی نیز کمک کند. در صورتی که کامنت های فوق ‌العاده‌ای داشته باشید، مردم به منظور شناخت بیشتر شما ترغیب می ‌شوند که سری به پروفایلتان بزنند. از این قسمت نیز بسته به اینکه امکان افزودن چه جزئیاتی فعال باشد، می‌توانید علاوه بر قرار دادن آدرس سایت، لینک آیکن‌ های شبکه‌ های اجتماعی را نیز فعال نمایید و آن‌ ها را به حساب‌ های کاربری خود در شبکه‌ های اجتماعی هدایت کنید. البته در صورتی که امکان افزودن آیکن ‌های شبکه‌ های اجتماعی فعال نباشد می‌ توانید بسته به هدف خود، آدرس پروفایلتان در یک شبکه اجتماعی را در قسمت آدرس وب ‌سایت یا وبلاگ وارد کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما رشد تعداد دنبال کنندگان صفحه فیس‌ بوکتان باشد، طبیعتاً باید لینک آن را در قسمت مربوطه قرار بدهید. به همین ترتیب می‌ توانید توییتر، اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری را نیز هدف قرار بدهید و با جلب نظر مشاهده کنندگان کامنت ‌ها، نتایج بسیار خوبی را کسب کنید.

کامنت مارکتینگ چیست کامنت مارکتینگ چیست؟

چه کامنتی برای کامنت مارکتینگ مناسب‌تر است؟

آیا در کامنت مارکتینگ هر کامنتی که بنویسیم می ‌تواند نتیجه بخش باشد؟ آیا باید بر روی کمیت و تعداد تمرکز کرده و وب‌ سایت و وبلاگ دیگران را بمباران کنیم؟ مشخصاً پاسخ چنین پرسش ‌هایی منفی است. اساساً اگر می‌ خواهید کامنت مارکتینگ برای شما فایده داشته باشد و نه ضرر، پیام ‌هایتان همیشه باید باکیفیت و فوق العاده (یعنی فراتر از پیام‌ های معمولی) باشد. برای اینکه یک کامنت، فوق العاده و مناسب محسوب شود، باید موارد زیر را رعایت کنید:

۱- کامنت شما باید با موضوع مطلب مرتبط باشد

کامنت شما باید با مطلبی که در زیر آن قرار می ‌گیرد یا بحثی که احتمالاً در قسمت دیدگاه ‌ها شکل گرفته هماهنگ باشد؛ یعنی علیرغم اینکه احتمالاً اطلاعات جالب و کاربردی زیادی در چنته دارید که مشتاق در میان گذاشتن آن‌ ها با دیگران هستید، اما حتی اگر آن اطلاعات بسیار خاص و سودمند باشد باز هم به مذاق مسئول تأیید کامنت‌ ها و همچنین خوانندگان و شرکت کنندگان در گفتگو چندان خوش نمی‌آید. در واقع، مردم برای خواندن مطالب و ایده ‌های ارزشمند شما به مطلب مربوطه مراجعه نکرده‌اند؛ لذا باید در رابطه با موضوعی که برای خواندن آن وارد آن صفحه شده‌اند بنویسید.

۲- به نویسنده و سایر افرادی که کامنت گذاشته و می‌گذارند احترام بگذارید

لازم است که در تک تک کامنت‌ های خود از یک لحن محترمانه استفاده کنید و مُبادی آداب باشید. البته منظور ما این نیست که نباید با دیگران مخالفت کنید. در واقع، اگر در جایی از چنین متنی استفاده کنید خیلی هم خوب خواهد بود: «واقعاً این پست تون عالی بود. به نظرم به نکته ‌های خیلی خوبی اشاره کردید، اما در مورد نکته شماره ۳ و ۴ که در اینجا اشاره کردید یا این مورد و آن مورد به این دلیل با شما هم نظر نیستم. این بر اساس تجربه من/ اطلاعاتی که جمع آوری کرده‌ام/ یک نظر سنجی که قبلاً انجام داده‌ام هست که اگر مایل باشید می ‌توانید با مراجعه به اینجا [لینک] به طور مبسوط اون رو مطالعه کنید.» تا وقتی که محترمانه و مؤدبانه صحبت می‌ کنید می‌ توانید با وجود مخالفت، ارزش آفرین باشید. در واقع، مخالفت شما ارزش آفرین است؛ به این معنی که چیزی به مطلب اضافه می‌کند و برای مخاطب سودمند خواهد بود.

۳- کامنت شما باید به طور خاصی ارزش آفرین باشد

در مورد ارزش آفرینی یا سودمندی در کامنت مارکتینگ ، باید تلاش کنیم تا دیدگاه ما ارزش خاص و منحصر به فردی برای خواننده داشته باشد؛ بنابراین نمی ‌توانیم همان چیز هایی که در مطلب اصلی و کامنت ‌های دیگر نوشته شده یا چیز هایی را بنویسیم که جزو اطلاعات عمومی محسوب می ‌شوند؛ به ذهن همه می ‌رسند؛ یا به طور کلی خاص به شمار نمی ‌روند.
کامنت ما باید ایده، تاکتیک، کمک، مثال، اطلاعات و چیز هایی را دربرداشته باشد که در مطلب اصلی وجود ندارد و از طریق منابع عادی نیز در دسترس نیست. از این طریق، کامنت ما متمایز به نظر خواهد رسید؛ مردم به آن امتیاز می‌ دهند؛ و روی تصویر پروفایل و لینک‌های داخل آن کلیک می‌کنند. چنین کامنت‌ هایی به کاربر کمک می‌ کنند و هوشمندانه به نظر می‌ رسند.

امیدواریم این مطلب درمورد کامنت مارکتینگ برایتان مفید واقع شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک ها  
به من اطلاع بده
1
1
1
 مطالب مرتبط
گفتگو از طریق واتس آپ