گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

طراحی موشن گرافیک

 ۲۰ آذر ۱۳۹۶

ساخت موشن گرافیک و مزیت های آن

کلمه موشن گرافیک به انگلیسی Motion Graphic به علم ادغام حرکت و صدا در رسانه گفته می شود. یکی از موارد پر استفاده تکنیک موشن گرافیک برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات می باشد.

در واقع، موشن گرافیک، استفاده از عناصر گرافیکی برای توضیح و اطلاع رسانی یک هدف خاص است که گاهی به صورت تمام گرافیک و گاهی با تلفیق با تصویربرداری واقعی اجرا می شود.

تکنیک موشن گرافیک در رسانه و ساخت تیزر، کاربردهای زیادی را دارد. از جمله ساخت تیتراژ پایانی فیلم ها، طراحی هویت های سازمانی برای کلیه شرکت ها و کسب و کارها، ساخت ووله های تبلیغاتی، ساخت موشن های جشنواره ای و فستیوالی و …

طراحی موشن گرافیک

از مزیت های اصلی ساخت موشن گرافیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تاثیر گذاری سریع در بیننده
  2. انتقال پیام ویدئو در زمان کمتر به بیننده
  3. به طبع با کمتر شدن زمان ساخت تیزر هزینه ها کاهش می یابد
  4. کاربرپسند بودن این تکنیک
  5. نتیجه پذیر بودن این تکنیک

قدم‌به‌قدم همراه با فرآیند تولید یک تیزر تبلیغاتی

تیم ما قادر به تولید انواع انیمیشن‌ها برای انواع مشتریان است. به‌عنوان یک مشتری یا نمایندگی، ممکن است که قدم نهادن در فرآیند ساخت یک انیمیشن برایتان مبهم و مه‌آلود باشد؛ به همین جهت، این راهنمای قدم‌به‌قدم را تدوین کردیم تا کلیات این فرآیند را شرح دهیم.

هر پروژه‌ای با دیگر پروژه‌ها تفاوت دارد و مراحل تولید آن ممکن است متفاوت باشد؛ بخصوص برای کاری تلفیقی درزمینه‌ی دیجیتال. در این نوشته بر روی چگونگی تحقق ایده‌های مشتریانمان با یک انیمیشن خطی تمرکز خواهیم کرد؛ آن‌هم زیر سایه یکی از مدیر پروژه‌های خوش‌مشربمان!

  1. صوت آغاز  طراحی موشن گرافیک را به صدا در می آوریم!

اگر زمان، مکان و سرعت تحویل پروژه به ما اجازه دهد، دوست داریم که صوت آغاز را در اتاق کارمان به صدا درآوریم. فرصت خوبی است که ایده‌هایمان را مطرح کنیم و پروژه را به معنای واقعی با مشارکت همدیگر به‌پیش ببریم. همچنین، خوش هم خواهیم گذراند!

برای این کار، به یک مفهوم، شرحی خلاصه یا هر اطلاعات مرتبط دیگری از مشتری خود نیاز داریم – قهوه و بیسکوییت این ملاقات دوست‌داشتنی با ما.

اگر مشتری سناریو و متن نهایی گویندگان طراحی موشن گرافیک را فراهم آورده باشد، باید به آن نگاهی بیندازیم. در غیر این صورت، اگر از ما خواسته شود که این متون را تدوین یا ویرایش کنیم، در وهله اول مشغول این کار خواهیم شد تا آن را به‌پایان رسانیم.

سناریو موشن گرافیک : داستان کلی یا پیام نهفته شده در این انیمیشن چیست؟ می‌توانیم چرک‌نویس هایی که از مشتری خود گرفته‌ایم را ویرایش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که انیمیشنی مختصر و درعین‌حال جذاب خواهیم داشت. مشتری ما بهتر از هر کس دیگری آگاه از داستانی است که می‌خواهد با این انیمیشن آن به بیننده خود نشان دهد؛ به همین جهت با وی همکاری می‌کنیم تا آهنگ و پیام را همان‌طور که مناسب برند و اهداف اوست تدوین کنیم.

 

متن گویندگان موشن گرافیک : چه کسی قرار است داستان را در این انیمیشن تعریف کند؟ مجموعه ما با یک استودیوی صدابرداری فوق‌العاده همکاری می‌کند و در این نقطه از کار، از تجربه خود و صدای بی‌نظیر آنها برای پیشبرد پروژه بهره می‌بریم. اگر مشتری ما چنین متنی را از قبل مهیا کرده باشد، کمک بزرگی است اگر آنها را با ما به اشتراک بگذارند تا فردی مناسب برای صدابرداری انتخاب کنیم.

زمانی که سناریو و متن گویندگان کاملاً مهیا بود، آماده‌ایم که به مرحله بعدی برویم.

  1. طراحی موشن گرافیک را آغاز می کنیم .

همه انیماتورهای مجموعه ما تصویرگر نیز هستند و چیزی بیشتر از طراحی‌هایی که در آینده‌ای نزدیک به آنها تحقق می‌بخشیم برایمان خوشایند و دل‌چسب نیست. اگر مشتری از ما بخواهد که ساخت تیزر تبلیغاتی موردنظرش را در دست بگیریم، شروع به رؤیاپردازی درباره بهترین سبک ممکن برای خلاصه داستان و سناریوی وی می‌کنیم.

داشتن مرجع برای شروع همواره کمک بزرگی برای ما محسوب می‌شود، چراکه می‌توانیم ایده و تصویر خوبی از ظاهر و احساسی که مشتری به دنبال آن است داشته باشیم. با در نظر داشتن این ایده‌ها و تصاویر در طراحی موشن گرافیک ، همواره به دنبال تحویل چیزی منحصربه‌فرد و کاملاً مناسب هستیم.

بسته به پروژه‌ای که بر روی آن کار می‌کنیم، برای مشتری یک یا چند یک مدل‌سازی هایمان فراهم می‌کنیم تا نشان دهیم که چگونه نتیجه نهایی را در ذهن خود مجسم کرده‌ایم. این کار به ما اجازه می‌دهد که از مشتری درباره طراحی‌ها بازخورد دریافت کنیم. تعداد دفعات این کار، بسته به زمان‌بندی و بودجه در نظر گرفته‌شده متفاوت خواهد بود.

البته که می‌توانیم با طرح‌هایی که مشتری از قبل آنها را داشته است کار کنیم!

 

  1. استوری‌بورد کار را مهیا می کنیم.

یک استوری‌بورد همه قطعه‌های تولید موشن گرافیک را به تصویر می‌کشد و به کمک آن می‌توان تجسم کرد گه چگونه صدای گوینده با تصویرسازی‌ها ترکیب می‌شود. استوری‌بورد در قالب یک فایل PDF و با استفاده از برنامه Boords که در مجموعه ما به‌کار گرفته می‌شود تدوین خواهد شد.

همه صحنه‌های کلیدی به تصویر کشیده می‌شوند تا دیدی کلی برای مشتری فراهم شود و بداند که چگونه قرار است این موشن گرافیک سناریو نهایی ما را ارائه کند. باید توجه داشته باشیم که در مدلسازی های مرحله قبل، دیدی از مسیر کلی انیمیشن خواهیم داشت؛ بلکه استوری‌بورد تنها برای توضیح داستان به‌کار می‌رود. یک استوری‌بورد کارتونی که با مداد طراحی شده است را در ذهن خود مجسم کنید.

ساخت یک انیمیشن زمان زیادی می‌برد، بنابراین، به اشتراک گذاشتن این استوری‌بورد با مشتری این اطمینان را حاصل می‌کند که از روندی که در حال طی شدن است خوشنودند و درنتیجه این کار، از اتلاف وقت و توقف‌های بی‌جا در انتهای کار پرهیز خواهیم کرد. مشتری این امکان را خواهد داشت که همه‌چیز را مرور کند و بازخورد ارائه دهد – تعداد دفعات این مرورها و بازخوردها با توجه به زمان‌بندی و بودجه در نظر گرفته‌شده و طبق توافق اولیه مشخص می‌شود.

البته استوری بود در زمینه طراحی موشن گرافیک کاربرد زیادی نخواهد داشت ، بیشترین کاربرد در ساخت انیمیشن ها می باشد .

  1. نیماتیک؛ نسخه اولیه پروژه

انیماتیک روشی مفید برای گرد هم آوردن همه کارهایی است که تابه‌حال کرده‌ایم. فیلمی که هنوز ساعت‌ها کار نیاز دارد و تنها برای نمایش زمان‌بندی، جریان حرکت و سرعت کار در کنار حرکات و گذارهای کلیدی تدوین می‌شود.

توجه داشته باشید که انیماتیک عاری از هرگونه نکته‌بینی و ریزه‌کاری است! برای مثال، به‌جای اینکه شخصیتی از انیمیشن در یک پارک قدم بزند، تصویری از آن شخصیت را خواهیم دید که بر روی پس‌زمینه به شکل پارک می‌لغزد! برای مشتریانمان یک انیماتیک با فرمت MP4 و رزولوشن پایین فراهم خواهیم کرد.

در این مرحله از کار، در اختیار داشتن صدای گویندگان، این امکان را برایمان فراهم است که «boardomatic» بسازیم. خیلی ساده است! صدای گویندگان به همراه فریم‌های استوری‌برد پخش می‌شود و به کمک آن مشتری در می‌یابد که زمان‌بندی در هر صحنه چگونه خواهد بود.

  1. بالاخره به مرحله تولید موشن گرافیک رسیدیم!

بالاخره فرارسید! در طول این مرحله از پروژه، به سراغ کاری می‌رویم که در انجام آن بهترین عملکرد را داریم؛ تحقق بخشیدن به فریم به فریم داستان و ساختن آن لحظه‌های دلربا که این طراحی موشن گرافیک را تبدیل به اثری جادویی و به‌یادماندنی خواهد کرد.

دلیل اینکه زمان می‌گذاریم و به مراحل قبلی توجه می‌کنیم به این جهت است که اطمینان حاصل کنیم که قبل از اینکه مشغول اصل کار فرآیند تولید موشن گرافیک و ساخت تیزر تبلیغاتی شویم، همه‌چیز سر جای خودش قرار دارد. همه مراحلی که ذکر شد باید قبل از شروع مرحله تولید نهایی شوند؛ چراکه بعد از اتمام این مرحله از کار، تغییر آنها بسیار سخت خواهد شد. این امکان وجود دارد که به‌عقب بازگردیم و مواردی را اصلاح کنیم، اما این امر ممکن است بر زمان‌بندی و هزینه‌هایی که مشتری متحمل می‌شود تأثیر گذار باشد؛ به این جهت، سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم از این کار امتناع کنیم.

  1. بازخوردهای نهایی مشتری را دریافت و کار موشن گرافیک را نهایی می‌کنیم.

این مرحله از کار را در تمامی مراحل فرآیند تولید انیمیشن داشته‌ایم، اما در این نقطه از کار و برای نهایی کردن پروژه، قبل از تحویل طراحی موشن گرافیک به مشتری به اوج خود خواهد رسید.

در تاریخ‌ها و زمان‌های مشخص‌شده که در تقویم با عنوان «بازخورد» مشخص‌شده‌اند، مشتری این فرصت را دارد تا کار را بررسی کرده و بازخوردهای خود را نسبت به کار انجام‌شده ارائه دهد. تعداد بازخوردهایی که می‌توانیم در هر مرحله بپذیریم و آنها را اجرایی کنیم به زمان‌بندی و بودجه توافق شده برای پروژه بستگی دارد.

دریافت بی‌درنگ بازخوردها به این جهت اهمیت دارند که می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم فرآیند در حال پیشروی است. همیشه بهتر و کارآمدتر خواهد بود اگر درخواست‌ها را بر اساس اولویت از جانب مشتری دریافت کنیم، تا دریابیم که در چهارچوب زمانی توافق شده و با توجه به بودجه در نظر گرفته‌شده، در صورت وجود محدودیت، به کدام‌یک از آنها خواهیم رسید.

در طول مرحله تولید، ارتباط با مشتری از طریق ارسال قطعه کارهای در جریان (WIP) با فرمت MP4 و رزولوشن پایین حفظ خواهد شد. تعداد این قطعه کارها مجدداً بستگی به زمان‌بندی پروژه و بودجه اختصاص داده شده دارد.

در نقاطی از کار که با عنوان «تصویب» یا «تأیید نهایی» مشخص می‌شوند، نیاز است که آخرین نسخه از انیمیشن تولیدشده از جانب تک‌تک سهامداران اصلی تأیید شوند. با این کار، مرحله تولید به‌پایان رسیده است و می‌توانیم به مرحله بعدی فرآیند برویم.

  1. رندر کردن پروژه موشن گرافیک و تحویل نهایی کار

تقریباً دیگر به آخر راه رسیده‌ایم. بعد از اصلاحاتی که با توافق طرفین انجام شد، آماده‌ایم که برای آخرین تأیید از جانب مشتری، فایل MP4 پروژه را با رزولوشن پایین برای مشتری ارسال کنیم. حال که تأیید نهایی را هم گرفته‌ایم، پروژه را رندر می‌کنیم و کیفیت اصلی کار را به مشتری ارائه می‌دهیم.

هرگونه تغییر بعدازاین نقطه از کار کاملاً امکان‌پذیر است، اما ممکن است هزینه‌های اضافی به همراه داشته باشد و تحویل کار را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، سعی می‌کنیم مشتری را به‌روشنی راهنمایی کرده و از این امر آگاه سازیم.

رندر کردن کار و تحویل آن بسته به‌اندازه و ماهیت فایل‌های پروژه مدتی به طول بیانجامد، اما زمانی که این اثر جادویی به دست مشتری رسید، درخواهد یافت که ارزش صبر کردن را داشته است!

حال، یک انیمیشن برجسته دارید که آماده به اشتراک‌گذاری با تمام دنیاست!

 

تعرفه ساخت موشن گرافیک

  • ۳۰ ثانیه

  • ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان
  • ۶۰ ثانیه

  • ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان
  • تا ۲ دقیقه

  • ۶.۵۰۰.۰۰۰ تومان
  • تا ۵ دقیقه

  • ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • ۵ دقیقه به بالا

  • تماس بگیرید
0 0 vote
Article Rating
مشترک ها
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
گفتگو از طریق واتس آپ