گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

محتوای همیشه سبز چیست؟

 ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز چه محتوایی است؟ اگر در آرشیو مطالب وبلاگ خود موردی را پیدا کنید که امروز هم بتوان آن را دوباره منتشر کرد، به آن مطلب «محتوای همیشه سبز» یا Evergreen Content گفته می شود. حال می دانید چرا به این نوع مطلب، چنین اسمی را داده اند.  بنابریان «محتوای همیشه سبز» به این معناست که مطلب بر اساس زمان و از فصل به فصل اهمیت خود را از دست نمی دهد و مثل یک درخت کاج همواره سبز می ماند. در واقع می توان گفت محتوای همیشه سبز ، همیشه قابل استفاده برای وبلاگ و همیشه قابل استفاده برای مخاطب است.

به عنوان مثال اگر یک مرکز مشاوره زیبایی و سلامتی دارید چندین نوع مطلب می توانید در آن قرار دهید، می توانید در مورد اخبار داخلی و خبرهای به روزتان اطلاع رسانی کنید، در مناسبت های مختلف خبر از قرعه کشی ها و جوایز قرار دهید، در مورد دستگاه های جدیدی که دارید اطلاع رسانی کنید و یا می توانید در مورد متودهای جدید درمان بنویسید. اما اینها محتوای همیشه سبز «نیستند». اما اگر مطالب شما در زمینه، انواع پوست، تغذیه و رابطه آن با پوست و مو، مراقبت های عمومی از پوست و مو، جلوگیری از ریزش مو و مطالب مشابه باشد، به آنها محتوای همیشه سبز می گویند. خاصیت این نوع مطالب این است که اهمیت و یا تازگی آنها با گذشت زمان کم نمی شود.

اگر می خواهید به مفهوم مطالب همیشه سبز پی ببرید، شاید بد نباشد این مقاله از گروپ دیزاین را تا انتها بخوانید که بدانید چه مطالبی محتوای همیشه سبز «نیستند»:

  • اخبار و تحلیل های در مورد وقایع روز
  • اخبار حوزه تکنولوژی و محصولات و فن آوری های جدید
  • مطالبی که در مورد مناسبت ها و رویدادهای خاص هستند.
  • موج های خبری که در صنعت شما اتفاق می افتد. مثلا در مثال بالا در مورد صنعت زیبایی و سلامت، هر چند وقت یک بار، یک متود لاغری به بازار راه پیدا می کند که تا مدتی سوژه روز است و مردم در مورد آن صحبت می کنند ولی با ورود متود بعدی، دیگر طرفدار چندانی ندارد.
  • مطالب حاوی آمار و اطلاعات مختص به یک بازه زمانی خاص

 

چرا داشتن محتوای همیشه سبز برای وبلاگ مهم است؟

سه دلیل اصلی برای به کارگیری مطالب همیشه سبز وجود دارد:

 

رنکینگ بالاتر در موتور های جستجو

از آنجا که اهمیت این نوع مطالب عمومی هیچگاه کاسته نمی شود، قرار دادن این نوع مطالب در وبلاگ باعث رنکینگ بالاتر در بین موتورهای جستجو می شود. همواره افراد زیادی هستند که فارغ از اینکه به دنبال روش درمانی خاص برای خشکی پوست هستند، به دنبال روش های عمومی و عادی برای برطرف کردن آن هستند. آنها شاید هنوز نمی دانند که چه روشی برای درمان بهتر است ولی اول می خواهند عوامل آن را بشناسند، شدت و شدت آن را بدانند و سپس راه های ساده و خانگی را برای برطرف کردن آن امتحان کنند. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی مناسب، برای جذب این نوع از مخاطبان در محتوای همیشه سبز بسیار مهم است.

 

بازدهی بلندمدت در جذب مخاطب

این نوع مطالب، یک ترافیک مداوم و بلند مدت در طی زمان را برای وبلاگ به ارمغان می آورد و مثل مطالب دیگر نیست که به علت داشتن ابعاد زمانی خاص، تنها در یک بازه زمانی خاص مخاطب را به سمت شما جذب کنند. بنابراین می توانید روی اینگونه محتوای همیشه سبز در بلند مدت برای گرفتن سهم از جستجوی آن کلید واژه های خاص حساب کنید. یعنی مطالبی که امروز در وبلاگ تان منتشر می کنید، می توانند در چند سال بعد هم برای شما بازدید کننده از طریق موتور های جستجو ایجاد کنند.

جمع آوری اطلاعات مشتریان بالقوه

از ترافیک ایجاد شده به واسطه این نوع از مطالب می توانید به بهترین نحو در سیستم بازاریابی و فروش خود در بلند مدت استفاده کنید. کافی است به مخاطب خود محتوای همیشه سبز با کیفیتی ارائه کنید و سپس در پایان مطلب از وی بخواهید که برای دریافت همیشگی این نوع مطالب در خبرنامه شما ثبت نام کند. تجربه نشان داده که اگر در این مرحله بتوانید با دریافت اطلاعات اولیه مخاطب او را به یک سرنخ فروش یا Lead‌ تبدیل کنید، می توانید با حفظ ارتباط با وی و ایجاد سایر خوراک های با کیفیت، در بلندمدت وی را به مشتری تبدیل کنید.

محتوای همیشه سبز محتوای همیشه سبز چیست؟

 

برای بکار گیری استراتژی همیشه سبز چه کار کنیم؟

حال بعد از درک این مفهوم مهم در جذب مخاطب لازم است آن را به کار گیرید. در زیر چند استراتژی مهم برای موفقیت در این روش را برایتان در زیر آورده ام اما به یاد داشته باشید مثل سایر استراتژی های موفقیت در زمینه برندسازی، روابط عمومی و بازاریابی هیچ روش میانبری وجود ندارد. مشتریان زیادی را می بینم که به آژانس اخبار رسمی رجوع می کنند و دنبال روشی هستند که بازدید از سایت خود را در یک ماه دو برابر کنند. ما آنها را به سایر شرکت ها ارجاع می دهیم. ما به مشتریان خود استفاده از بازاریابی محتوایی و تولید و توزیع خبر را به عنوان یک استراتژی بلند مدت پیشنهاد می کنیم و آنهایی که با این روش ها و استراتژی ها آشنا هستند، می دانند که این روش ها میانبر و کوتاه مدت نیستند اما بلندمدت و تضمین شده اند.

بنابراین اگر استراتژی های زیر را چه در شرکت خود و یا چه توسط یک مجموعه حرفه ای همچون آژانس رسانه اخبار رسمی به کار گیرید نباید انتظار معجزه یک شبه را داشته باشید، اما می توانید انتظار معجزه ۶ ماهه تا یک ساله را داشته باشید:

سوژه های همیشه سبز خود را انتخاب کنید

این سوژه ها باید ارتباط مستقیم با مسائل کلی صنعت شما داشته باشد و آن ها را به محصولات و خدمات خود به طور مستقیم وصل نکنید. مثلا اگر در صنعت تور های مسافرتی هستید به جای نوشتن در مورد پکیج های مسافرت آژانس شما به مالزی، باید در مورد گردشگری، مقاصد دیدنی در دنیا، مقاصد دیدنی در آسیا، مالزی، نقاط دیدنی آن، فرهنگ و تاریخ و روش های سفر به آن بنویسید. به عبارتی باید خود را از نقش یک فروشنده پکیج های مسافرتی خارج کنید و خود را در نقش یک راهنمای گردشگری مجسم کنید.

 

از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید

کلمات کلیدی یا keyword‌ ها نقش مهمی در پیدا شدن مطلب تان توسط موتور های جستجو و در نتیجه دیدن شدن آن توسط مخاطبان دارند. برای این کار می توانید از سرویس های خود گوگل همچون Google Adwords و یا سرویس های مشابه استفاده کنید. با این کار می توانید ببینید که مردم چه کلمات کلیدی را در صنعت شما جستجو می کنند. می توانید رقابت برای هریک از این کلمات را ببینید و می توانید برای کلمات کلیدی خاص در محتوای همیشه سبز برنامه ریزی کنید. حال با شناختن این کلمات کلیدی، می توانید آنها را به روش های مختلف در داخل نوشته های خود و به خصوص تیتر مطالب به کار گیرید. در زیر یک نمونه تحلیل کلمات کلیدی یا Competition Analysis از واژه های آرایش، زیبایی، سلامتی و واژگان مرتبط را درطی ۳ سال مشاهده می کنید. این تحلیل را برای یک سایت مرتبط با محصولات مورد علاقه بانوان انجام داده ام.

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک ها  
به من اطلاع بده
گفتگو از طریق واتس آپ