گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست ؟

 ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست ؟

در این مطلب از گروپ دیزاین سعی می‌­شود تا بسیار ساده و روان به این سوال که دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست پاسخ دهیم، ابزار ها و تاکتیک‌ های آن را معرفی کنیم، معرفی کنیم که چارچوب دیجیتال مارکتینگ چیست و در نهایت از این بگوییم که وظایف یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست .

تعریف دیجیتال مارکتینگ

نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف هندی که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست این­گونه پاسخ می­‌ دهد:

« دیجیتال مارکتینگ به هرگونه ‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می ­‌گویند که از طریق دستگاه‌­ های الکترونیکی انجام می‌­ شود »

طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط می ‌­شود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. رادیو سال ۱۹۸۶ اختراع شده است. ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا که بعد از پخش آن فوراً بلیط ‌­های آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ .

بنابراین در دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزار های دیجیتال مطرح است، نه فقط اپلیکیشن ‌­ها و موتور های جستجو و …

بنابراین دیجیتال مارکتینگ می ‌­تواند همزمان آنلاین باشد یا آفلاین.

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

همان فعالیت‌­ های بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا می‌­ شده است اگر با استفاده از ابزار های دیجیتال باشد در این دسته قرار می ‌­گیرد:

  1. بازاریابی محیطی ارتقایافته
  2. رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی
  3. تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی
  4. تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی

بازاریابی محیطی ارتقاء یافته

برخی از فعالیت‌­ های بازاریابی سنتی گاهاً می ‌­تواند با ابزار های دیجیتال همراه شوند و اثر گذاری بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال در شهر تهران شما روزانه بیش از ۴۰۰۰ سازه تبلیغاتی از قبیل بیلبورد، استرابورد و … می‌­ بینید که همگی در حال رقابت با یکدیگر هستند برای جلب نظر و توجه شما.

دیجیتال مارکتینگ از این نوع را می­ ‌توان در  بیلبورد­ های الکترونیکی یافت که زمانی بسیار رایج شده بود.

نوع دیگری از بازاریابی، بازاریابی با سمپلینگ بوده است که بسیار رواج داشته و دارد. بدین معنی که شرکت‌ ها محصول خود را در ابعاد کوچکتر آن یا نمونه‌ ای  از آن را در اختیار دیگران قرار می ‌دهند تا پس از آزمایش کردن آن را خریداری کنند. حال در این نوع از بازاریابی دیجیتال اگر شما محصول یا خدمتی دارید می‌­ توان به سمپلینگ‌­ های دیجیتال نیز اندیشید که مثالی از آن را امروزه شما در فروشگاه­‌ های موبایل ‌فروشی بزرگ یا نمایندگی‌­ های سامسونگ یا … می­ بینید و یا همچنین سیستم‌ های تبلیغات تعاملی که در پاساژ های معروف تهران نیز وجود دارد.

رادیو مارکتینگ

نه تنها در ایران بلکه در پیشرفته ‌­ترین کشور های دنیا نیز هنوز رادیو نمرده است و به عنوان یک رسانه و کانال برای دیجیتال مارکتینگ قابل استفاده است. در این زمینه به آمار ها دقت کنید:

در ایالات متحده میانگین شنیدن رادیو به طور سرانه ۲ ساعت در روز است.

در ایران نیز همچنان ۳۴ درصد جمعیت در هفته به رادیو گوش می­‌ کنند که برخی از آنان بیش از یک ساعت در روز شنونده رادیو هستند. لذا رادیو نیز بخشی از بودجه سازمان ‌­ها را به خود اختصاص می­ دهد.

استفاده از رادیو برای مخابره یک پیام تبلیغاتی میان ‌برنامه‌ ای و یا حتی اسپانسرینگ یک برنامه می‌ تواند از این دست دیجیتال مارکتینگ باشد.

بازاریابی تلویزیونی

بازاریای تلویزیونی نیز بسیار رایج و مرسوم بوده و هست و به دلیل مخاطبان زیادی که سال‌ ها در بین عموم داشته بسیاری از کسب ‌ و کارها را ترغیب به استفاده از این کانال بازاریابی دیجیتال کرده است و به همین دلیل است که هزینه‌ های سرسام ‌آوری را به شرکت ‌ها تحمیل کرده و سازمان ‌های کوچک یا نوپا توانایی پرداخت آن را ندارند.

دیجیتال مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست ؟

بازاریابی تلفنی

در بازاریابی تلفنی یا مفاهیمی چون تماس­ ‌های سرد که همچنان در دنیا و در کشور خودمان به وفور در حال انجام است نیز بازدهی خوبی وجود ندارد چرا که غالباً سعی می‌­ شود به کسی که تا به حال ارتباطی با کسب‌ و ‌کار ما نداشته است محصولی فروخته شود. بازاریابی پیامکی نیز شاید در دوره‌ ای بتوان گفت موثر بوده اما حال در کشور ما به نوعی به یک مزاحمت تبدیل شده است که به شدت اثر منفی در ذهن گیرنده پیام ایجاد می‌کند.

بنابراین به طور کلی بازاریابی دیجیتال آفلاین چنین دسته­ ‌بندی می‌­شود:

  • ارتقایافته
    • بیلبوردهای الکترونیک
    • سمپلینگ الکترونیک
  • رادیو مارکتینگ
    • تبلیغات رادیو
    • اسپانسر شدن برنامه­‌ها
  • بازاریابی تلویزیونی
    • تبلیغات تلویزیونی
    • تله شاپینگ
  • بازاریابی تلفنی
    • تماس سرد
    • پیامکی
    • کد QR

معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

نکته­‌ای منفی درباره بازاریابی آفلاین دیجیتال مارکتینگ آن است که به طور کلی خیلی سخت می ‌­شود پیامی را سفارشی شده و هدف­ ‌گیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته می ‌­رسانید ولی هرگز نمی‌ توانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید. مثلاً خیلی جذاب‌ تر می‌ بود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمی ‌شناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد.

نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است. مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبورد های شهر تبلیغ کرده‌­اید نمی­ توانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیده‌­اند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کرده‌­اند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کرده‌اند و … . پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمی‌ توان به طور دقیق داد.

اما در بازاریابی دیجیتال از نوع آنلاین این ۲ نکته منفی وجود ندارد بلکه بسیار دقیق قابل هدف­‌گیری و قابل سنجش است.

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

در این نوع از بازاریابی دیجیتال مارکتینگ که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته می ‌­شود، شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزار های دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیق­ تر با مشتریان ارتباط برقرار می‌­ کنید و هرکدام از کمپین‌­ های شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما می­ ‌توانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی می­‌ کنید (آزمون A/B) تا بسنجید کدام کمپین موفق­‌ تر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث می­‌ شود هزینه‌­ ها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.

انواع ابزار های دیجیتال مارکتینگ

  • آنالیز و تحلیل داده
  • بهینه ‌سازی موتور جستجو
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی
  • مدیریت شبکه‌ های اجتماعی و تحلیل آن
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • انتشار رپورتاژ آگهی
  • کوتاه‌ کننده‌ی لینک
  • چت آنلاین

 

0 0 vote
Article Rating
مشترک ها
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
گفتگو از طریق واتس آپ