لندینگ پیج یا صفحه فرود صفحاتی از سایت هستند که کاربران با کلیک بر روی بنر های تبلیغاتی شما در سایت های دیگر و یا از طریق موتور های جستجو وارد آن ها می شوند و یا اصطلاحا در آن فرود می آیند.اهمیت طراحی لندینگ پیج یا صفحات فرود در بازاریابی آنلاین به قدری است که در صورت ایجاد یک صفحه فرود مناسب و طراحی شده با اصول روانشاسی فروش آنلاین می تواند تاثیر بسزایی در جذب مشتریان جدید داشته باشد.
یک لندینگ پیج خوب میتواند فروش شما را ۵ تا ۱۰ برابر افزایش دهد و یا ایمیل ها کاربران شما را دریافت کند.
یافتن ایدههای کارآمد برای طراحی صفحهی هدفی یا همان لندینگ پیج که نرخ تبدیل (کاربر به مشتری) بیشتری را برای ما به همراه داشته باشد، سختتر از آن است که به نظر میرسد. تغییرات کوچک، اصولاً نتایج کوچکی را به دنبال دارد، بنابراین اگر به دنبال ایجاد تغییرات بزرگ هستید، باید در مورد صفحهی هدف خود، بهطور اساسی تجدیدنظر کنید. تیم حرفه ای گروپ دیزاین با دید کافی از بازار یابی اینترنتی به شما بهترین خدمات را ارائه میکند.
صفحه فرود چیست و چگونه یک صفحه فرود بهینه داشته باشیم ؟
صفحه فرود اولین صفحه از سایت شماست که بازدیدکننده به آن مراجعه می کند.
در صورتی که شما در این صفحه بتوانید پیشنهاد ویژه ای به کاربر بدهید و یا سایت شما از نظر سرعت ، گرافیک و محتوا به گونه ای باشد که مخاطب را جلب کند قطعا می توانید سایت موفق داشته باشید.
روش های زیادی برای ایجاد یک صفحه فرود مناسب وجود دارد ، از جمله این روش ها دادن پیشنهاد ویژه به کاربر و هدیه ای خاص برای مخاطبین سایت است.
صفحه فرود یا landing page چیست ؟
در تجارت آنلاین یک صفحه ی هدف به عنوان یک صفحه ی معرف و یا هدایت کننده معرفی میشود.
معنی فرود؟؟ یک صفحه که در پاسخ کلیک بر روی تبلیغ به نمایش در می آید.
در تجارت آنلاین یک صفحه ی هدف به عنوان یک صفحه معرف و یا هدایت کننده معرفی میشود.
گاها در تبلیغات اینترنتی دیده اید که سایت تبلیغ دهنده کاربر را به صفحه خاصی هدایت می کند یعنی تجمع افراد در آن صفحه بیشتر از سایر صفحات سایت می شود و صد درصد هدف مدیر سایت از این تجمع فروش محصول یا خدمات و کسب در آمد هست ، به اینگونه صفحات خاص صفحه فرود کاربران میگویند.
صفحه فرود مناسب و روش ایجاد آن :
حال این صفحات را چگونه طراحی کنیم که بیشترین بازخورد را داشته باشد و کاربر در ان بماند.
در حالت کلی صفحه فرود دو کار اصلی انجام میدهد :
۱. گرفتن اطلاعات از کاربری که وارد سایت شده است برای انجام امور تبلیغاتی.
۲. معرفی محصول یا خدمات بصورت مستقیم یا غیر مستقیم
نکات بهترین صفحات فرود(لندینگ پیج) :
از ویدیو یا فیلم در صفحه فرود استفاده کنید.
تا حد امکان از کلمات و تصاویر زیبا و مفهومی استفاده کنید.
از قرار دادن بنر های چشمک زن و متون رنگارنگ که باعث اذیت کردن چشم کاربر می شود خودداری کنید.
روانشناسی رنگ ها را حتما در طراحی صفحه فرود لحاظ کنید.
یکی از روشهای مفید و موثر در بازاریابی اینترنتی هدایت کاربران به صفحات فرود ، ارائه پیشنهاد جذاب ، معمولا دانلود فایل رایگان راهنما یا هدیه و دریافت اطلاعات ایمیل آنها با هدف ارتباط بیشتر و نهایتا تبدیل کاربر به مشتری وفادار سایت است.
تبلیغات اینترنتی زمانی به نتیجه مناسب می انجامند که شما پیشنهادی جذاب ، رایگان و فوق العاده به کاربران هدف خود ارائه دهید.
به این نکته دقت کنید که کاربران هدف شما ، نیازهای متفاوتی دارند و نمی توانید با یک پیشنهاد برای تمام آنها جذاببت ایجاد کنید.
موضوعی که کاربر الف به آن علاقمند است ، برای کاربر ب جذابیت ندارد و برعکس.
بنابراین لازم است که ما برای کاربران هدفی که داریم برنامه ریزی کنیم و صفحات فرود متعدد با توجه به محصولات و خدماتی که ارائه می دهیم در سایت خود ایجاد کنیم.
عناصر اصلی یک صفحه فرود حرفه ای عبارتند از :
۱. حذف تمام لینکهای غیر ضروری در صفحه با این هدف که تمرکز کاربر فقط بر روی پیشنهاد ارائه شده باشد ، در صفحات فرود حرفه ای حتی لینکهای منو و سایر بخش های سایت حذف می شوند و اطلاعات صفحه فقط شامل اطلاعات هدیه است.
۲. استفاده مناسب از فضای خالی و رنگ متمایز کلید دانلود : فضای اطراف لینک دریافت هدیه معمولا خالی است و رنگ کلید دانلود کاملا متفاوت و متمایز از سایر بخش های صفحه است ، هدف از این کار مشخص بودن کاری است که باید کاربر انجام دهد.
۳. استفاده از فراخوان برای عمل یا CTA : فراخوان برای عمل ها جملاتی امری هستند که برای ترغیب کاربران به انجام کاری استفاده می شوند ، به عنوان مثال نوشته کلید دانلود می تواند جمله هدیه من را بده باشد.
۴. عنوان جذاب و تاکید بر مزایای دریافت هدیه در بخش توضیحات
۵. تاکید به عدم ارسال ایمیل های اسپم
صفحه فرود مناسب برای یک فروشگاه محصولات دیجیتال می تواند راهنمای خرید لپ تاپ ، موبایل و سایر محصولاتی باشد که دارد.
صفحه فرود مناسب برای فروشگاه گل و گیاه ، کتاب الکترونیکی نگهداری از گیاهان است و برای یک فروشگاه قالب سایت ، ارائه یک قالب رایگان می تواند صفحه فرود مناسبی باشد.
دقت کنید که هدف از ایجاد صفحه فرود ، ارائه هدیه ای رایگان برای مخاطبین هدفی است که قصد خرید محصولات یا خدمات شما را دارند تا پس از این مرحله بتوانید اطلاعات تماس آنها را جمع آوری کرده و آنها را به مشتری تبدیل کنید.
با انجام این کار می توانید بازدهی تبلیغات اینترنتی خود را بالا ببرید و roi مناسبی داشته باشید که return on investment به معنی بازگشت سرمایه گزاری هست.
بنابراین قراردادن هدایای نامربوط و غیر جذاب نه تنها به فروش شما لطمه میزند بلکه تاثیر منفی در برند شما نیز خواهد داشت.
طراحی صفحات فرود و اهمیت آن :
امروز میخواهیم درباره صفحات فرود صحبت کنیم که یکی از روش های مهم در بازاریابی اینترنتی است و فلسفه اصلی آن بر اساس جمع آوری اطلاعات مخاطبان بنا شده است.
در صفحات فرود غالبا نه چیزی میفروشیم و نه کار خاصی انجام میدهیم و هدف اصلی ما از ایجاد صفحات فرود وب سایت ، جمع آوری اطلاعات کافی از مخاطب وب سایت و برقراری ارتباط موثر با او می باشد.
در نظر بگیرید تعداد زیادی کاربر وارد سایت میشود و از صفحات آن بازدید میکند و بعد از بازدید از سایت آن را ترک میکند وصفحه وب سایت را می بندد. مطمئنا اگر برند قوی و آشنایی در ذهن مخاطب نداشته باشد قطعا هیچ پل ارتباطی نخواهد بود و فرد ممکن است آن سایت را دیگر پیدا نکند، بنابراین صفحات فرود برای این در سایت های حرفه ایی طراحی میشوند که بتوانند ایمیل مخاطبان را به دست بیاورند و بتوانند درآینده با آن ها ارتباط داشته باشند.
وقتی کاربری وارد سایتی میشود حدود ده تا پانزده ثانیه فرصت دارد که تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد و در صورتی که این اتفاق بیفتد کاربر مایل میشود در سایت بماند و صفحات بیشتری را مطالعه کند و اگر غیر این باشد بلافاصله سایت را ترک میکند.
تصور کنید اگر ما نتوانیم ایمیل این مخاطبان را جمع آوری بکنیم ضرر بزرگی کردیم و خوب یکی از ابزار هایی که همین مخاطبان را تبدیل به مشتری کرده است میتوانیم بگوییم همین ایمیل های معتبری است که قبلا از آن ها در صفحات فرود جمع آوری کرده ایم.
طراحی صفحات فرود :
حال که با مقدماتی کلی با مزیت صفحه فرود آشنا شدیم بهتر است از خودش برایتان صحبت کنیم.
این سوال در ذهن شما پیش می آید که اصلا صفحه فرود چیست؟
یک صفحه ساده است که در آن یک پیشنهاد به مخاطب داده میشود و در ازای آن ایمیل مخاطب را دریافت میکنیم.
مطالب گسترده ایی در رابطه با صفحات فرود در دنیا وجود دارد مانند رنگ ، چیدمان ، ظاهر متن ها و عکس هایی که نشان داده می شود و مثلا اینکه آیا نظریات مشتریان به کاربر نشان داده بشود و یا خیر؟
در اول مقاله یادآور شدیم عموما صفحات فرود به قصد جذب مشخصات ایمیل مخاطب صورت میگیرد اما در خیلی از وب سایت ها عموما صفحات فرود را بر دو دسته ذکر کرده اند و آن عبارت اند از :
۱. صفحات فرودی که هدف آنها وارد کردن یک مخاطب به صفحه دیگری است و این مهم بواسطه یک کلیک تحقق مییابد. به همین دلیل به آنها صفحات فرود Click Through میگویند.
۲. صفحات فرود دیگری هم وجود دارند که به منظور افزایش مخاطب بالقوه طراحی میشوند و معمولا یک فرم به همراه خود دارند. در زبان انگلیسی هم به این صفحات، صفحات فرود مختص به Lead Generation میگویند.
در حالت اول هدف این است که مخاطب وارد صفحه دیگری شود.
بر اساس روند فروش در فروشگاههای اینترنتی ، صفحات فرود Click Through میتوانند برای معرفی یک محصول و یا قانع سازی مخاطب مورد استفاده قرار گیرند که آنها را در نهایت به مرحله تصمیم گیری نزدیک تر میکنند.
معمولا در مرحله بعد از معرفی محصول و یا قانع کردن مخاطب و کلیک کردن روی دکمه فراخوان به انگلیسی: Call-to-Action Button ، یعنی کاربر وادار می شود خیلی زود تصمیم بگیرد و عملی را انجام دهد و آن عمل مطابق با خواسته های مدیر آن وب سایت در نظر گرفته شده است اینکه مثلا مسقیم خریدی را انجام دهد یا اینکه ثبت نام در سایت را به همراه داشته باشد ، این صفحات چون اطلاعات زیادی به مخاطب نشان میدهند معمولا بیشتر به خرید منجر می شود.
حالت بعدی صفحات فرود همان است که آن را در ابتدا پر رنگ تر یاد کردیم برای دریافت اطلاعات بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار میگیرند.
معمولا این اطلاعات به منظور ایجاد موقعیت فروش بالقوه دریافت می شوند و شامل نام و نام خانوادگی کاربر ، ایمیل ، شهر سکونت و غیره هستند.
چنین صفحات فرودی دارای یک فرم هستند که نسبت به هدف صفحه فرود و همچنین نوع کسب و کار آگهی دهنده ، تغییر میکنند.
اما در نظر داشته باشید این فرم ها نباید طولانی باشد و باعث شود مخاطب از ادامه پرکردن فیلد های آن فرم منصرف شود.
طراحی صفحه فرود و نکات مرتبط با طراحی بهینه صفحه فرود :
در صفحات فرود نکته مهمی وجود دارد و آن این است که ایمیل هر مخاطبی برای شما ارزشمند نیست و ایمیلی مهم و دارای ارزش است که محتوا و فعالیت شما برایش دارای اهمیت باشد به این معنا که مثلا اگر مطلبی در حوزه معماری داخلی قرار می دهید و می خواهید مخاطب هدف را نشانه بگیرید صرفا نباید فردی که از روی کنجکاوی می خواهد آن مطلب را با هر مدلی که شما قرار داده اید ایمیلش را وارد کند و در این صفحات در واقع شما مخاطبان هدفتان را از مخاطبان عمومی دستچین میکنید و نوعی غربالگری انجام می دهید.
کار ما هر آنچه که باشد باید مخاطب هدفمان را تفکیک کنیم و فهرستی از علاقه مندان خود ایجاد کنیم.
مانند رهبران بزرگ که پیروان خود را ابتدا پیدا می کنند و رسالت خود را توسط آن ها ترویج می دهند.
ما میدانیم که کاری که با کیفیت باشد توسط مشتری بدون نیاز به هیچ تبلیغی ترویج داده می شود که در این جا یک نتیجه جالب میگیریم و آن این است که اول بازار هدف را مشخص کنید و مشتری مداری کنید و بدانید مشتری شما پادشاه است و با کیفیت مطلوب خدمات و محصولاتتان هزینه های تبلیغات را کاهش دهید.
اجزای یک صفحه فرود عمدتا به شرح زیر است :
تیتر اصلی
تیتر جانبی
محتوای توضیحی
مواردی که سبب افزایش اطمینان میشوند ، نماد ها ، استانداردها و آوردن یک دکمه فراخوان به انگلیسی: Call-to-Action قدرتمند
نوشته مناسبی برای دکمه فراخوان
کمتر از لینک ها استفاده کنید
از عکس ها و ویدئوها استفاده کنید
در صفحه فرود چه وعده هایی داده شود :
در این صفحه باید وعده ای به کاربر داده شود که بلافاصله پس از اخذ اطلاعات او قابل اجرا باشد.
وعده های طولانی مدت و غیر عملی منجر به بسته شدن صفحه فرود توسط بازدیدکننده می شوند ، برخی از بهترین وعده های رایج عبارنتد از :
دریافت یک کتاب PDF رایگان
دریافت یک فایل صوتی آموزشی
دریافت یک فایل تصویری آموزشی
دریافت کد تخفیف
بسیار خوب وقت آن رسیده با چهارنکته مهم جهت بهتر شدن صفحات فرود صحبت کنیم.
نکته اول : همیشه واضح و شفاف صحبت کنیم ، یک پیام رسا که ادای مطلب را به عهده دارد بسازیم و کمپین خود را با آن شروع کنیم.
در همه تبلیغاتی که میخواهید انجام دهید تا کاربر را به سمت مقصد نهایی هدایت کنید باید با جمله ایی یکسان و دارای یک مفهوم این عمل را انجام دهید مثلا اگر کمپین تبلیغاتی شما مرتبط با یلدای شگفت انگیز و خرید ویژه است باید این نکته را درتمامی تبلیغات آنلاین رعایت کرد.
دکمه فراخوان خود را خوب طراحی کنید جوری که با تبلیغتان کاملا مرتبط باشد ، به همین خاطر باید وقت و دقت کافی صرف کنید و مطمئن شوید دکمه فراخوان صفحه فرودتان در نگاه اول قابل تشخیص است و کاربر را به کاری که مد نظرتان است ، تشویق می کند.
برای اینکه دکمه فراخوان شما شانس کلیک خوردن را داشته باشد بهتر است به نکات زیر دقت کنید :
دکمه را در بهترین مکان موقعیتی از لحاظ دیداری قراردهید و از رنگ بندی قابل توجه و متمایز استفاده کنید و از کلمات تشویقی استفاده نمایید.
نکته دوم : همیشه نوآوری و جدید بودن برای فرود مخاطب شانس بیشتری را دارا است.
میدانید که مخاطبان از تکرار متنفر هستند و صفحات فرودی که یکسان طراحی می شود و رونوشت برداری شده است برای کاربران اینترنتی اصلا جذابیت ندارد و برای هر صفحه فرودتان لطفا محتوای جدید و خلاقانه طراحی کنید که تعاملی خواهد بود.
نکته سوم : نقطه تمایز را مشخص کنید.
همان گونه که میدانیم تبلیغ یعنی اغراق و گاهی باید مسائل را جذابانه در ذهن مخاطب جا بیندازیم گاهی اوقات باید در تبلیغات آنلاین ، کمی اغراق کرد.
به مشتریان بالقوه تان بگویید چرا بی نظیر هستید و چرا آنها باید شما را به رقبایتان ترجیح بدهند.
برای مخاطب خود مشخص کنید چه تفاوت هایی دارید و چرا پیشنهاد میکنید که شما را انتخاب کنند.
نکته چهارم : از فرکانس های اعتماد سازی استفاده کنید.
فضای مجازی و آنلاین فضایی است که در نهایت و غایت آن اعتماد کمی بین کاربر و وب سایت مورد نظر برقرار است زیرا این ارتباط پایه چهره به چهره را ندارد و ممکن است حسی نامطمئن در کاربر برقرار شود و ما به عنوان فردی که در پشت این وب سایت نشسته ایم باید کاری کنیم که این اعتماد افزایش یابد تا کاربر با برقرار کردن یک رابطه احساسی در عین حال امن و مطمئن و موازی و هم راستا با یک سری از موارد اصولی در صفحه فرود شما بماند و ماندن او سبب رسیدن به هدف شود.
دو روش عمده در این اعتماد سازی شفاف سازی یکسری از امور است که مهم ترین آن عبارت اند از : ارائه دادن اطلاعات تماسی دقیق از مجموعه و وب سایت ، ارائه گواهی نامه های حسن انجام کار و قرار دادن نظریات مشتریان سابق
وقتی کاربری وارد صفحه فرود شما می شود و احساس میکند اطلاعات تماس شما مخفی است به نوعی حس عدم اطمینان در وی به وجود میاید و بهتر است که این اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دهید و راه ها و پل ارتباطی و گاها ضمانت های مرجوعی و پیگیری های مشتریان را در نقطه دید صفحه فرود خود قرار دهید.
و همچنین وقتی سایتی گواهی حسن انجام کار های پیشین خود را به همراه نظریات مشتریان در وب سایت قرار داده است ، فوق العاده حس ارزشمند و گرایشی خاص در مشتری به وجود میاورد که موجب میشود منجر به هدف خرید شود.
اگر شما هم صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و به افزایش فروش خود فکر میکنید ، همین امروز با ما تماس بگیرید.
طراحی لندینگ پیج
نمونه کار های زیادی توسط گروپ دیزاین انجام شده از جمله
لندینگ پیج شرکت مادیران
لندینگ پیج شرکت مهندسی پلی صنعت
لندینگ پیج فروشگاه آرتوس
لندینگ پیج سایت سناتور
لندینگ پیج شرکت پیشگام صنعت
و…