گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

۲۵ روش افزایش رتبه وبسایت و بهبود SEO آن

 ۱۳ مهر ۱۳۹۸

افزایش رتبه وبسایت 25 روش افزایش رتبه وبسایت و بهبود SEO آن

قبل از آن که بدانیم سئو چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده است و افزایش رتبه وبسایت به چه عوالی بستگی دارد ، بهتر است ابتدا با اهمیت سئو اشنا شویم ، مثال زیر یک نمونه بارز اهمیت سئو بودن سایت است :

شما به دنبال یک موسسه ی خوب برای آموزش طراحی وبسایت می گردید و برای این کار به سراغ گوگل می روید ، عبارت مورد نظرتان را تایپ می کنید و اولین سایت نمایش داده شده را باز می کنید، اگر نتیجه ی دلخواهتان را در اولین سایت پیدا نکردید ( که احتمالش کم است ) به سراغ سایت دوم و سوم و حداکثر به سراغ نهمین یا دهمین سایت در صفحه ی اول می روید ولی اگر هیچ نتیجه ای که مورد دلخواهتان باشد را پیدا نکرده باشید گوگل را می بندید یا عبارتی جدید را جستجو می کنید ، برای همین است که صفحه ی دوم نتایج جستجو شده به ” گورستانی برای وبسایت ها ” تعبیر شده است ؛ هیچ کس به آن جا سری نمی زند و سایت ها در آن صفحه مرگی آرام را تجربه می کنند .

 

سئو و بهینه سازی سایت

افزایش رتبه وبسایت 25 روش افزایش رتبه وبسایت و بهبود SEO آن

در مثال بالا اهمیت بالا بودن رتبه ی یک وبسایت و نمایش آن در صفحه ی اول نتایج جستجوی گوگل به خوبی مشخص و قابل لمس است ، حال اگر بخواهیم ساده ترین تعریف برای سئو را ارائه بدهیم ، می توانیم بگویم سئو یک سری قوانین و الگوریتم هایی است که گوگل بر اساس رعایت کردن و یا نکردن آن ها ، به وبسایت شما رتبه می دهد و همین رنک و رتبه ی شما جایگاه وبسایتتان را در صفحات جستجوی گوگل مشخص می کند . سختی کار وقتی آشکار می شود که گوگل دقیقا لیستی از باید ها و نباید ها را به شما ارائه نمی دهد تا شما با رعایت کردن آن ها بتوانید باعث افزایش رتبه وبسایت خود شوید و علاوه بر آن ، این قوانین و الگوریتم ها یا به سرعت آپدیت و یا جایگزین می شوند ، اما در طی سال ها کارشناسان سئو توانسته اند صد ها پارامتر موثر برای افزایش رتبه وبسایت را پیدا کنند ؛ این مقاله را دنبال کنید تا با جدید ترین الگوریتم ها و قوانین سئو آشنا شده و از آن ها برای افزایش رتبه وبسایت خود نزد گوگل استفاده کنید :

 

بهینه سازی Domain ( دامنه ) 

افزایش رتبه وبسایت 25 روش افزایش رتبه وبسایت و بهبود SEO آن

  • دامنه ای را انتخاب کنید که شامل کلمه کلیدی کسب و کار شما باشد ( وجود کلمه کلیدی می تواند باعث افزایش رتبه وبسایت شما شود )

 

  • اگر نام دامنه وبسایتتان را خریداری کرده اید ، بهتر است آن را تغییر نداده و با همان نام ادامه دهید .

 

  • در زمان انتخاب نام دامنه ، کوتاه بودن آن برای اولویت داشته باشد زیرا گوگل URL های ساده و خلاصه ای را ترجیح می دهد تا به خاطر آوردن آن برای کاربر راحت تر باشد پس سعی کنید دامنه ای را انتخاب کنید که حداقل تعداد کاراکتر را داشته باشد.

 

  • به این دو دسته از آدرس ها توجه کنید :
  1. groupdesign.ir
  2. blog.groupdesign.ir
  1. groupdesign.ir
  2. groupdesign.ir/blog

در هر دو دسته شماره ۱ بخش خدمات و شماره ۲ بخش وبلاگ سایت است اما در دسته ی اول برای جداسازی بخش وبلاگ از بخش خدمات از ساب دامین و در بخش دوم برای اینکار از یک ادرس زیر مجموعه استفاده شده است ؛ اگر شما هم قصد جداسازی بخش های مختلف وبسایت خود را دارید پیشنهاد می شود از روش دسته ی دوم این کار را انجام دهید اما اگر اصرار به استفاده از ساب دامین را دارید و در عین حال می خواهید گوگل را راضی نگه دارید ، بهتر است ساب دامینی کوتاه ، واضح و ترجیحا یک کلمه ای را انتخاب کنید .

 

  • به اطلاعاتی مانند : نام ، شماره همراه ، آدرس پستی ، مکان فیزیکی سرور و …. ” اطلاعات WHOIS ” می گویند ؛ مالک دامنه می تواند این اطلاعات را از دسترس گوگل و عموم خارج کند اما اگر می خواهید گوگل تصور نکند که شما در حال انجام کارهای غیر مجاز هستید بهتر است این اطلاعات را مخفی نکنید .

 

  • انتخاب یک هاست خوب برای وبسایت ، نقش بسیار مهمی در افزایش رتبه وبسایت شما دارد ؛ پس در انتخاب هاست در نظر داشته باشید تا هاستی را انتخاب کنید که : پر سرعت ، بدون قطعی های پی در پی ، امن و دارای امکانات جانبی خوب باشد . 

 

  • در طی اداره یک وبسایت ممکن است زمانی به وجود بیاید که شما بخواهید دامنه سایت خود را منتقل کنید و یا از یک شرکت هاستیگ دیگر یک هاست جدید بگیرید ؛ در این زمان بیش از هر وقت دیگر رعایت اصول و قوانین سئو ضروری است زیرا اگر در طی این عمیات انتقال مشکلی به وجود بیاید ، ممکن است :
  1. دو نسخه از سایت شما مشاهده شده و این امر باعث سردرگمی مرورگر ها شود .
  2. ربات ها و مرور گر های گوگل محتوای شما را یک محتوای تکراری در نظر بگیرند .
  3. پایشگر ها به دنبال صفحاتی بگردند که دیگر وجود ندارند و در نتیجه کل اعتبار دامنه شما از بین می رود .

 

  • تاثیر عمر یک دامنه بر روی اعتبار و رتبه ی یک دامنه بسیار اندک است اما خبر خوب این است که هر چه زمان فعالیت شما در یک دامنه بیشتر باشد به مرور زمان اعتبار آن دامنه افزایش پیدا می کند . 

سئو داخلی سایت

افزایش رتبه وبسایت 25 روش افزایش رتبه وبسایت و بهبود SEO آن

 

  • فرض کنید شما در هنگام کد نویسی می خواهید کد ورود از یک صفحه به صفحه ی دیگر وبسایت را بنویسید ، کد های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد ولی آنچه که حائز اهمیت است این است که از میان هزاران کدی که می توانید برای این کار انتخاب کنید ، بهینه ترین و کوتاه ترین آن ها را انتخاب کنید ؛ کد های پیجیده و طولانی زمان Loading سایتتان را بالا می برد و ربات های گوگل را برای پیدا کردن سایت شما معطل می کند و همین امر تاثیر بسزایی در کاهش رتبه ی سایت شما خواهد داشت .

 

  • عنکبوت های جستجوگر گوگل هنگامی که وارد سایت شما شوند ، صفحه به صفحه آن را بررسی می کنند ، اگر شما می خواهید صفحاتی مثل اطلاعات شخصی کاربرانتان را از دسترس این جستجوگر ها خارج کنید می توانید با ارائه یک سری دستورالعمل ها در فایل robot.txt جلوی دسترسی به صفحات خاصی را بگیرید ، فقط توجه داشته باشید از این روش برای تکنیک های غیر مجاز ( روش های کلاه سیاه ) استفاده نکنید زیرا طولی نمی کشد تا گوگل شما را به عنون یک متخلف شناسایی کند .

 

  • دو نقشه سایت اماده کنید یکی برای کاربران و دیگری برای گوگل ؛ نقشه سایت HTML نقشه ای است که برای کاربرانتان تهیه شده است و معمولا از Footer سایت برای این کار استفاده می شود و این امکان را به کاربرانتان می دهند که اگر مطلبی را در سایتتان پیدا نکرده اند به سراغ این قسمت بروند .

نقشه ی دوم که نقشه ای برای موتورهای جستجو است نقشه XML است که شما آن را در اختیار گوگل قرار می دهید و گوگل بر اساس آن سایت شما را مورد بررسی قرار می دهد در این نقشه از کد هایی استفاده می شود که برای گوگل قابل درک است ؛ گوگل بدون نقشه XML هم به بررسی سایت شما می پردازد اما وجود این نقشه دقت و سرعت بیشتری به این کار می دهد .

 

  • شما همواره در حال اضافه و کم کردن مطالب سایتتان و در کل در حال اعمال تغییرات بر روی آن هستید پس باید نقشه ی سایتتان را هم همواره به روز رسانی کنید ، این کار باعث راحت تر اجرا شدن استراتژی های سئو سایتتان می شود اما دیر و زود شدن به روز رسانی نقشه سایت تاثیری در رتبه ی سایت شما ندارد .

 

  • از آن جایی که برای بیشتر جستجو ها اغلب افراد به سراغ مرورگر گوگل می روند ، دیگر مرورگر ها کم تر مورد توجه صاحبات سایت ها است ، اما اگر به دنبال افزایش رتبه وبسایت خود هستید باید هوای مرور گر های دیگر را نیز داشته باشید به عنوان مثال اگر مرور گر اینترنت اکسپلورر نتواند عکس های موجود در وبسایت شما را به درستی نشان دهد ، اعتبار شما اسیب می بیند ، برای مشاهده وبسایت خود بر روی مرورگر های دیگر می توانید از browserstack استفاده کنید .

 

  • شما اگر بخواهید آدرس منزل خود را برای اولین بار به شخصی بدهید ، سعی می کنید سر راست ترین و مستقیم ترین آدرس را به او بدهید تا هم در هنگام آمدن به منزلتان سر درگم و کلافه نشود و هم آدرس منزل شما را به آسانی یاد بگیرد ؛ ادرس سایت یا همان یو آر ال (URL) نیز باید خلاصه ، مرتبط با محتوای صفحه و آسان باشد تا هم موتور های جستجو آن را به راحتی پیدا کنند و هم کاربران بتوانند به راحتی آدرس سایت را به خاطر بیاورند 

مثالی از یک نمونه URL سازماندهی شده : 

وارد صفحه ی نخست و اصلی سایت شوید / وارد بخش مقالات شده / اسم مقاله را وارد کرده 

https://site name.ir(com)/blog/about-seo

 

  • به دلیل بیشتر در دسترس بودن دستگاه های موبایل نسبت به رایانه ها ، اهمیت ریسپانسیو بودن سایت ها دو چندان شده است ، همچنین با وجود الگوریتم های گوگل مانند Mobilegeddon باید بیش از پیش تمرکز خود را بر روی بهینه سازی وبسایت خود برای دستگاه های موبایل بگذارید . شما می توانید با استفاده از ابزار Mobile-Friendly Test که متعلق به گوگل است موبایل پسند بودن یا نبودن سایت خود را مشاهده کنید و در صورت وجود مشکل این ابزار آن را به شما اطلاع می دهد . 

 

  • گوگل برای تجربه کاربری ای که کاربران در سایت شما تجربه می کنند اهمیت بسیار زیادی قائل است زیرا مهم ترین تعهد گوگل از دید خودش این است که همواره بتواند بهترین نتیجه ها را برای جستجوی کاربران در اختیار آن ها قرار دهد ؛ برای این که کاربران بتوانند راحتی دسترسی به مطالب مورد نیازشان را در سایت شما تجربه کنند ، سایت خود را به بخش ها ، قسمت ها و زیر مجموعه های کارآمد و متعدد تقسیم بندی کنید و این دسته بندی را در اختیار کاربران قرار دهید ؛ این کار می تواند یکی از عوامل موثر برای افزایش رتبه وبسایت شما باشد . 

 

  • فرض کنیم شما هنگامی که در حل خواندن این مقاله هستید به کلمه ی ” ریسپانسیو ” رسیده اید و معنای آن را نمی دانید ، حال ترجیح می دهید برای خواندن مقاله ” وبسایت واکنش گرا ( Responsive ) ” از صفحه ای که در آن هستید خارج شوید و به دنبال مقاله بگردید یا تنها با یک کلیک بر روی آن وارد مقاله شوید ؟! 

سعی کنید در زمان تولید محتوا حداقل یک لینک به سایر صفحات وبسایت خود داشته باشید ؛ لینک های داخلی علاوه بر اینکه باعث هدایت آسان کاربر به دیگر صفحات می شوند باعت افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت نیز می شوند که این مورد تاثیر بسیار زیادی در افزایش رتبه وبسایت شما دارد . 

 

  • برای افزایش اعتبار خود به سایت ها و منابع معتبر لینک بدهید ؛ در لینک دادن به سایت های دیگر دو نکته مهم را در نظر بگیرید :
  1. به سایت های کاملا مرتبط با محتوای خود لینک بدهید .
  2. تنها به منابع و وبسایت های معتبر لینک بدهید . 

 

  • یک تصویر از هزار کلمه گویا تر است ؛ برای آنکه تصاویری که انتخاب می کنید بتواند عملکرد و نتیجه مناسبی داشته باشد نکات زیر را در نطر بگیرید : 
  1. فرمت ها JPG، PNG و GIF بهترین فرمت های برای عکس ها هستند . 
  2. برای افزیش سرعت بارگزاری سایت ، حدالامکان حجم تصاویر را پایین بیاورد . 
  3. توجه داشته باشید در هنگام کاهش حجم تصاویر ، خدشه ای به کیفیت آن وارد نشود . 
  4. همان طور که در بالا گفتیم ، با استفاده از browserstack چک کنید که تصاویر شما در سایر مرورگر ها به خوبی بارگزاری میشوند یا خیر .
  5. تصاویر بی کیفیت می توانند ارزش و جذابیت بهترین مقاله ها را پایین بیاورند ، پس در انتخاب تصاویری با بهترین کیفیت کوشا باشید . 
  6. انتخاب عکسی جذاب و مرتبط با موضوع می تواند بهترین مشوق برای خواندن یک مقاله باشد . 

 

  • طبق گزارشات ۴۷ درصد از کاربران انتظار دارند که وبسایت مورد نظرشان در عرض ۲ ثانیه باز شود و ۴۰ درصد ترجیح می دهند که این مدت زمان کمتر از ۳ ثانیه باشد ؛ سرعت سایت یکی از عواملی است که هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم بر روی افزایش رتبه وبسایت شما تاثیر می گذارد ؛ برای بررسی سرعت سایت خود می توانید از ابزار های متعددی که وجود دارد استفاده کنید . 

 

  • در سال ۲۰۱۴ گوگل اعلام کرد که وبسایت هایی که دارای گواهینامه امنیتی SSL هستند نسبت به سایر وبسایت ها امتیاز بیشتری را در رتبه بندی به خود اختصاص می دهند ؛ وجود این گواهی باعث امنیت بیشتر اطلاعات کاربران و اعتماد بیشتر آن ها به وبسایت دارای این گواهی می شود ؛ داشتن این گواهی برای وبسایت هایی که با اطلاعات مهمی همچون اطلاعات کارت های بانکی سر و کار دارند ، واجب و لازم است ؛ این گواهی را می توانید از شرکت ارائه دهنده ی هاست خود یا سایر شرکت ها تهیه کنید . 

 

  • از دید گوگل محتوای تکراری یعنی کپی برداری و سرقت یک محتوا از یک وبسایت دیگر ؛ وجود محتوای تکراری باعث کاهش چشم گیر رتبه سایت شما می شود ، اما گاهی اوقات شاید شما دو نسخه ی متفاوت از یک محتوا را داشته باشید و یا گوگل یک محتوا یک بار با نسخه HTTPS و یک بار با نسخه HTTP مشاهده کرده باشد ، در چنین مواردی برای اینکه گوگل محتوای شما را تکراری در نظر نگیرد می توانید از تگ rell=canonical استفاده کنید ، این تگ به گوگل کمک کرده تا میان دو نسخه از یک محتوا تمایز قائل شود .

 

  • برای وبسایت خود یک بخش ” تماس با ما ” یا ” درباره ما ” در نظر بگیرید و اطلاعات تماس ، آدرس ، ایمیل و … در آن قرار داده و این بخش را در دسترس کاربرانتان قرار دهید ؛ وجود این اطلاعات به طور مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر ندارد اما تاثیر آن به طور غیر مستقیم به صورت ارتقا تجربه کاربری سایت ، است . 

 

  • استفاده از کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می کند همواره اشکالات سایت خود را ببینید و با رفع کردن آن ها باعث بهبود وبسایت خود شوید ؛ برای مثال این کنسول هنگامی که سایت شما خارج از دسترس است به شما هشدار می دهد یا نحوه ی ایندکس کردن صفحات وبساییتان را نمایش داده تا اشکالات ایندکس کردن آن را رفع کنید . 

 

  • سهیم کردن و شرکت دادن کاربران سایت یکی از عواملی است که می تواند در افزایش رتبه وبسایت شما موثر باشد ؛ با در نظر گرفتن قسمتی برای نظر دادن در مورد محتوای سایت و پرسش و پاسخ ، کاربرانتان را در فعالیت های سایت شریک کنید ؛ وجود این بخش برای وبسایت های فروشگاهی یک امر ضروری است . 

  • این که بتوانید محتوایی تولید کنید تا کاربر بعد از مدتی دوباره به سایت شما برگردد می تواند تاثیر خوبی در افزایش رتبه وبسایت شما داشته باشد ؛ قرعه کشی برای اهدای جایزه میان کاربران فعال ، انتشار محتوا در روزهایی مشخص به طور منظم ، صبحت در مورد محتوایی جذاب که در اینده قرار است منتشر شود و از این قبیل کار ها ، می تواند باعث بازگشت کاربر به وبسایت شما شود .

 

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک ها  
به من اطلاع بده
گفتگو از طریق واتس آپ