خود گوگل نهایت تلاش خود را کرده است تا هر چه می تواند توسعه دهندگان بیشتری را به این فریمورک جذب کند. برای نمونه در کنفرانس I/O امسال، گوگل چند جلسه بررسی عمیق برگزار کرد که بر روی توسعه اپلیکیشن های سازگار با متریال دیزاین با استفاده از فلاتر تمرکز داشت. در طی یکی از این جلسه ها، گوگل اعلام کرد که فلاتر در حال تبدیل شدن به یکی از پلتفرم های درجه یک برای توسعه متریال دیزاین است.
ما در یک سلسله آموزش ها تلاش می کنیم تا روش توسعه برنامه های اندروید را به کمک فلاتر به شما آموزش دهیم. در این راهنما که نخستین مورد از این سلسله آموزش ها محسوب می شود، بر روی ویجت های فلاتر تمرکز می کنیم که در واقع بلوک های تشکیل دهنده اپلیکیشن های فلاتر هستند.

پیش نیاز ها
برای این که نهایت بهره را از این آموزش ها ببرید باید موارد زیر را از قبل آماده کرده باشید:
- آخرین نسخه از اندروید استودیو
- یک دستگاه یا شبیهساز که اندروید با API 21 یا بالاتر روی آن نصب شده باشد.
پیکربندی اندروید استودیو
پس از نصب چند افزونه سبک شما می توانید از اندروید استودیو بهره بگیرید که IDE بومی توسعه دهندگان اندروید محسوب می شود و اغلب برنامه نویس ها از آن برای نوشتن اپلیکیشن های فلاتر استفاده می کنند.
کار خود را با باز کردن اندروید استودیو و انتخاب گزینه Configure > Plugins در صفحه خوشامد گویی آغاز می کنیم. در کادر گفت و گویی که باز می شود دکمه Browse Repositories را زده و به دنبال افزونه Flutter جستجو می کنیم.
زمانی که افزونه را یافتید دکمه Install را بزنید. در این زمان از شما سوال می شود که آیا می خواهید افزونه Dart نیز نصب شود. دکمه yes را انتخاب کنید.
پس از نصب هر دو افزونه، دکمه را بزنید تا پیکربندی به پایان برسد.
ایجاد یک پروژه جدید
پس از ری استارت کردن اندروید استودیو می توانید یک دکمه Start a new Flutter project را در صفحه خوشامد گویی اندروید استودیو ببینید. آن را بزنید تا نخستین پروژه فلاتر خود را ایجاد کنید. در صفحه بعدی گزینه Flutter Application را انتخاب کرده و Next را بزنید.
اینک فرمی را می بینید که از شما می خواهد جزییات مختلف اپلیکیشن فلاتر خود مانند نام و مکان آن را را وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که مقادیر معتبری را در فیلد های مربوطه وارد می کنید.
افزونه فلاتر به همراه SDK فلاتر ارائه نشده است. از این رو باید SDK را به طور مجزا نصب کنیم. این کار از طریق فشردن Install SDK دکمه میسر است.
بسته به سرعت اتصال اینترنتی تان، فرایند نصب SDK ممکن است چند دقیقه طول بکشد. پس از این که نصب با موفقیت پایان یافت، می توانید با زدن دکمه Next مراحل راه اندازی پروژه را به پایان ببرید.
افزودن نقطه ورود
در سراسر آموزش برنامه نویسی با فلاتر کد خود را درون فایل lib/main.dart خواهیم نوشت. این فایل به صورت پیش فرض شامل برخی کد های نمونه است که نیازی به آن ها نداریم. بنابراین قبل از هر کاری همه محتویات این فایل را حذف می کنیم.
همانطور که پیش تر گفته شد فریمورک فلاتر از زبان برنامه نویسی Dart استفاده می کند. این زبان فرایند یادگیری آسانی دارد و دستور زبان آن مشابه زبان های جاوا و C است. در نتیجه مانند اغلب برنامه های مستقل جاوا و C، یک اپلیکیشن فلاتر نیز به تابع ()main نیاز دارد که تابعی خاص است که به عنوان نقطه ورودی برنامه عمل می کند.
در این زمان می توانید با زدن دکمه Shift+F10 اپلیکیشن را بیلد کرده و اجرا کنید. اگر با هیچ خطایی در مراحل قبل مواجه نشدید، اپلیکیشن را می بینید که صفحه ای با یک بوم خالی را روی دستگاه نشان میدهد.
استفاده از ویجت های بیحالت
در آموزش برنامه نویسی با فلاتر همه اپلیکیشن های فلاتر از یک یا چند ویجت تشکیل یافته اند. ویجت ها وهله هایی از کلاس هایی هستند که امکان ترسیم متن و تصویر را روی صفحه ایجاد می کنند. به طور معمول شما مجبور نیستید ویجت های سطح پایین را از صفر بنویسید، زیرا در این فریمورک، طیف گسترده ای از ویجت های پیش ساخته زیبا عرضه شده است که با زبان های برنامه نویسی اندروید و همچنین iOS سازگار هستند.