بازاریابی اینترنتی در واقع همان بازار یابی محتواست. بازاریابی محتوایی ( Content Marketing) نوعی از بازاریابی آنلاین است که با تولید و به اشتراک گذاری محتوا باعث حفظ مشتریان قبلی و به دست آوردن مشتریان جدید می شود.
سئو کاران ماهر ، با هنر ایجاد محتوایی مناسب ، که می تواند شامل مقالات، تصاویر، اخبار تحلیلی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، پرسش و پاسخ و… باشد ، می توانند میلیون ها کاربر را مشتری خود سازند. امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا از روش بازاریابی محتوا استفاده می کنند مانند اپل و گوگل و … همینطور بسیاری از کسب و کارهای کوچک و هر کسی که محصول یا خدماتی برای فروش دارد از این استراتژی برای عرضه خدمات خود بهره می برد.
انتخاب رسانه
تبلیغات و روابط عمومی همیشه بهترین راه برای معرفی و شناخت کسب و کار شما بوده در غیر این صورت شما به شخصه باید در روز با دهها ، صدها و یا هزاران نفر ، مستقیم حرف بزنید. برای تبلیغات و روابط عمومی می توانیم از سه روش زیر بهره ببریم ؛ برای بهتر شدن کار می توانیم تلفیقی از این سه رسانه را به کار ببریم :
رسانه شخصی: یعنی رسانه ای که متعلق به خود مجموعه شما است و هدف آن اطلاع رسانی درباره فعالیت ها و تحولات درون سازمانی و درون شرکتی است. در واقع داشتن رسانه های شخصی یا مالکیتی از ضرورت های کسب و کار و رونق بازاریابی اینترنتی شماست. شما به کانال و رسانه ای که متعلق به خود شما باشد نیاز دارید تا بتواند منبع رسمی انتشار پیام های شما و همینطور مرجع مخاطبین ، برای مراجعه و دریافت اطلاعاتی در مورد کسب و کار شما باشد.
رسانه پولی: رسانه پولی ، رسانهای است که باید برای انتشار اخبار یا محتواها یا تبلیغاتمان، به آن پول پرداخت کنیم. شما رسانه های پولی را در اختیار ندارید و مالک آنها نیستید تا زمانی که بابت آن پول بپردازید، در اینگونه رسانهها تا زمانی که شما مبلغی را پرداخت نکنید فضایی به شما و معرفی سرویسهایتان حتی اگر از نوع فرهنگی و عامالمنفعه باشد اختصاص داده نخواهد شد ؛ در چنین رسانههای پولی، به محض اینکه پرداخت پول متوقف شود، موج مخاطب فروکش میکند .
رسانه اکتسابی: یعنی رسانهایی که مطالب شمارا بدون اینکه پولی از شما بگیرد به اشتراک میگذارد و درباره شما اطلاعرسانی میکند. راه اکتساب این نوع رسانهها چیزی نیست جز «ارزش خبری». این به این معناست که باید محتوایی جذاب و حرفهای منتشر کنید، محتوایی که از دید سردبیر آن رسانه ارزش انتشار و یا از دید مخاطب ارزش به اشتراکگذاری داشته باشد.
ماهیت رسانه
برای راه اندازی کسب و کار ، همیشه هزینه هایی وجود دارد ؛ از طرفی فضای آنلاین به دلیل ارزان بودن و کارایی بالاتر ، نقشی به عنوان رسانه ی اصلی و رسانه شخصی برای شرکت ها دارد ، همچنین این رسانه ها قدرت تاثیر گذاری بالایی بر مخاطبین دارند.
اثر بازاریابی اینترنتی ویروسی ( viral effect )
سرعت پخش یک خبر در فضای اجتماعی،ایمیل و ابزار پیام رسانی اینترنتی بسیار کوتاه و نرخ دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن خبر بسیار بالا است ؛ این انتشار به صورت داوطلبانه و دهان به دهان صورت می گیرد. از طرفی ، تاثیر بالا در کنار هزینه پایین به قدری برای بازاریابان آنلاین جذابیت ایجاد می کند که راه اندازی کمپین های ویروسی به یکی از اصلی ترین بخش های هر برنامه بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است.
محتوا چند رسانه ای
این رسانه شامل موسیقی، متن، ویدیو و تصویر است و این رسانه فضایی را در اختیار بازاریابان قرارداده و محتوای آنان را جذابتر کرده است .
نرخ بازگشت
فضای آنلاین با ابزارهای نرم افزاری که در اختیار بازاریابان قرار می دهد، این امکان را به وجود می آورد که به سادگی بتوانند اثر هر هزار تومانی که هزینه شده است را اندازه گیری کنند و به سرعت اصلاحات لازم برای رسیدن به بهترین نتیجه را انجام دهند.
شناخت مخاطبین اینترنتی
کاربران آنلاین شخصیتی متفاوت با فضای واقعی خود دارند که فضای آنلاین باعث بوجود آمدن آن می شود ؛ در صورتی که در طراحی کمپین و بازاریابی اینترنتی به این تفاوت ها توجه نشود، بازخوردهای پیش بینی نشده ای از سمت مخاطبین پدید خواهد آمد. نکته دیگر ، تنوع طلب بودن کاربران اینترنت است پس نباید برای مدتی طولانی کمپین یکسانی پیاده کرد و از طرفی به علت فراوانی بسیار زیاد اطلاعات و سرعت دسترسی به آنها ، کاربران آنلاین اصولا کم حوصله و زودگذرند.