افراد و گروه های فعال در کسب و کارهای آنلاین، بالا بردن شمار بینندگان یک سایت را برای موفقیت آن در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری می دانند. این که سایت چه می فروشد و چه خدماتی ارایه می دهد، چندان مهم نیست؛ بلکه اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد این جا است که اهمیت موتور های جست و جو بیش از پیش آشکار می شود . تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده ی آن در کسب موفقیت در دنیای وب می باشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می کند و چه بسیارند سایت هایی که هر روزه از چرخه ی زندگی در وب خارج می شوند !
جذب بینندگان به سایت
مدیران، برنامه ریزان و طراحان خبره وب به خوبی می دانند که فقط طراحی یک وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست، بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. کاربران وب تنها به دنبال رفع نیازهای خود می باشند و مجبور نیستند به هر قیمتی که شده، سایت ما را بیابند. برای بالا بردن شمار بینندگان وب سایت تان چه تدابیری اندیشیده اید؟ چگونه دیگران بدانند که شما سایتی پر محتوا و جذاب دارید؟ خود شما چگونه سایت های دیگر را می یابید؟
ما در بیشتر موارد به کمک موتور های جست و جو به آن چه که می خواهیم، دست می یابیم. اگر ما این کار را انجام می دهیم، قطعا دیگران نیز چنین می کنند :
- اغلب کاربران، موتورهای جست وجو را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت ها عنوان می کنند.
- اغلب کاربران، هر روز جست وجو می کنند و بیشتر این جست وجوها به دنبال کالا یا خدمات است.
- درصد بالایی از ترافیک هدفمند در اینترنت را موتور های جست و جو باعث می شوند. ( ترافیک هدفمند (Target Traffic) یعنی کسی که به دنبال موضوعی خاص می گردد و به سایتی مراجعه می کند که درباره آن موضوع، محتوایی دارد )
در حال حاضر گوگل و یاهو در میان پرترافیک ترین سایت های وب قرار دارند. کار اصلی گوگل جست وجو است و یاهو نیز بر جست و جو تمرکز ویژه ای دارد. ترافیک بالای این دو سایت به خوبی اهمیت موتورهای جست وجو را نشان می دهد. در واقع به سادگی می توان نتیجه گرفت بسیاری از مخاطبان احتمالی سایت ها هر روزه به یکی از این دو سایت سر می زنند.
بررسی اهمیت ده رتبه اول نتایج جستجو
چه بپذیرید و چه نپذیرید؛ موتور های جست و جو ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها کالا یا خدمات مورد نیاز خود را می یابند. از سوی دیگر بررسی رفتار کاربران نشان می دهد که اغلب ده رتبه اول نتایج جست وجو مورد توجه کاربران قرار می گیرد و آنها به سایت های لیست شده در این رتبه ها مراجعه می کنند. بسیاری از کاربران دریافته اند که در بیشتر موارد، ده رتبه ی اول نتایج جست وجو می تواند خواسته ی آنها را برآورده سازد و هنوز هم علاقه دارند که تنها این سایت ها را مرور کنند. همه بررسی ها اذعان دارد که رتبه های بیشتر از ۳۰، ترافیک بسیار کمی از موتورهای جستو جذب می کنند ؛ طبق آمار :
- سه سایت لیست شده در صدر نتایج مقصد بیشتر کاربران است.
- در حدود ۹۰ درصد کاربران حتما به یکی از سایت های رتبه یک تا ده مراجعه می کنند. به عبارت دیگر در حدود ده درصد آنها به سایت های قرار گرفته بعد از رتبه ده مراجعه می کنند.
- در حدود یک سوم کاربران، سایتی که در ابتدای نتایج جست وجو قرار دارد را سرآمدتر از بقیه سایت ها می دانند.
دقت در این آمار، اهمیت کسب رتبه های بالا در موتورهای جست وجو را روشن تر می سازد. این روش جذب بیننده به سایت، اهمیت به سزایی دارد؛ زیرا بینندگانی که موتورهای جست وجو روانه ی سایت ها می کنند، مراجعه کنندگان تصادفی نیستند. وقتی آنها کلماتی را جست و جو می کنند، نشان دهنده ی آن است که به دنبال اطلاعات، کالا یا خدماتی هستند ، به این ترتیب آنها همان مخاطبان مورد نظر می باشند و به احتمال زیاد در سایت فعالیتی را انجام می دهند که دل خواه مدیران است ( فعالیت هایی نظیر پر کردن فرم تماس، درخواست اطلاعات بیشتر، اشتراک در خبرنامه خرید کالا، دریافت خدمات، شرکت در نظرسنجی و… ) آمار ارایه شده از رفتار کاربران وب ، پیام بسیار واضحی دارد: سایت هایی که در رتبه های بالا قرار نمی گیرند، بخش مهمی از مخاطبین خود را از دست می دهند. البته موتور جست وجو تنها روش کاربران برای یافتن وب سایت ها نیست. ممکن است آنها آدرس یک سایت را در منابع دیگری نظیر رادیو و تلویزیون، روزنامه، کتاب، مجله و…. بیابند و یا آنها ممکن است بر روی لینک های درون ایمیل یا یک بنر کلیک کنند ، توصیه ی سایت به دیگران هم روش مرسوم دیگری است. وب گردی یا همان مراجعه به لینک های موجود در صفحات هم گزینه ای دیگر است.
اهمیت بینندگان هدفمند
یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد، اما شمار بینندگان گروه هدف، برای آن حائز اهمیت است. بینندگان هدفمند موفقیت سایت را رقم می زنند. در اغلب موارد این مراجعه کنندگان چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارایه شده، می خواهند. شما اگر سایتی برای فروش لباس دارید، مراجعه ی شخصی که نرم افزار طراحی لباس میخواهد چه فایده ای برای شما دارد؟ گروه هدف شما کسانی هستند که به دنبال لباس می گردند!
محبوبیت موتور های جست و جو
با توجه به استفاده میلیونی کاربران از موتورهای جستوجو، حضور هر چه بهتر در موتورهای جستوجو، راه حل منطقی و مقرون به صرفه ای در هر برنامه بازاریابی آنلاین می باشد. هر موتور جست وجویی معتبر نیست. هزاران موتور جست وجو وجود دارد، اما تنها عده ی معدودی از آنها دارای اعتبار و محبوبیتی مناسب هستند. کسب رتبه بالا در موتور جست وجویی که کاربران کمی دارد، فایده ی چندانی ندارد. مدیران سایت ها به دنبال کسب رتبه های بالا در موتور های جست و جو ی مهم و معتبر هستند. بررسی ها نشان می دهد که عمده کاربران وب اطلاعات مورد نیاز خود را به کمک موتورهای جست وجوی معتبر می یابند.
فاصله ی محبوبیت گوگل با سایر گزینه ها بسیار زیاد است و این موتور جست وجو در دنیای وب، پادشاهی می کند. برخی دیگر از موتور های جست و جو نیز وجود دارند که محبوبیت محلی یا موضوعی دارند که باید آنها را نیز در پروسه بازاریابی با موتورهای جست وجو ، مدنظر قرار داد. به عنوان مثال بایدو (Baidu)، موتور جست وجو ای حتی معتبرتر از گوگل در میان کاربران چینی زبان است.