گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

تلگرام فیلتر شد ؟

 ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

با وجود بیانات ضد و نقیضی که در هفته های پیشین از طرف مسئولین درباره با نهایی شرایط پیام رسان تلگرام شده بود , از ساعاتی پیش دسترسی بدین پیام رسان مختل شده‌ است و کاربرن اهل ایران چه بسا با فیلترشکن هم نمیتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

تلگرام فیلتر شد ؟

تلگرام فیلتر شد ؟

صبح زود روز جاری ( یکشنبه 9 اردیبهشت ماه ) , پیام رسان تلگرام در سراسر مرزو بوم از دسترس بیرون شد و دیگر قابلیت و امکان دسترسی بدینپیام رسان چه بسا با فیلترشکن هم نیست . 

به رغم این‌که مسئولان به طور قانونی از غربال شدن این پیام رسان فرنگی طی روز مشخصی به طور قاطع خبر نداده بودند , ولی بعضا اظهار نظرهای غیرقانونی حکایت از غربال شدن تلگرام دربین 31فروددین ماه تا ۱۰ اردیبهشت ماه داشت . 

اکنون و در صورتی‌که چه بسا با فیلترشکن هم دسترسی بدین پیام رسان فرنگی نیست , بعضی بر این باورند که تمامی آن بیانات جسته گریخته در خصوص مسدود کردن این پیام رسان فرنگی بهحقیقت پیوسته و تلگرام غربال شده‌است . گمانه ای که بعضی با آن مخالفند و از دسترس بیرون شدن تلگرام را بی رابطه با فیلترینگ می دانند . 

این درحالی است که پاول دورف , خالق و مدیریت تلگرام در توییتی در عکس العمل به از کار افتادن این پیام رسان , بی آنکه توضیح خاصی در باب علت آن ارائه دهد , تایید کرده که تلگرام در اکثر اوقات کشورها اعم از روسیه , عراق , کشور‌ ایران , امریکا و انگلستان از کار افتاده و کارایی می نمایند انواع را برطرف کنند . 

دورف همینطور در توییت دیگری از یوزرها تلگرام معذرت خواهی کرده و کوشیده این جدا رابطه را به گونه های در رابطه با یکی سرورهای این پیام رسان دارای ربط نماید ولی این توضیح نمی‌تواند بهکلیه ابهامات جواب دهد . اعم از این ابهام که آیا تلگرام صرفا یک سرور دارد؟ 

 اگر نه، آیا همه سرورها به ناگاه از کارافتاده اند و دلیل مشخصی ندارد؟

تلگرام فیلتر شد ؟

به هرحال اگر این اشکال از مدیریت مرکزی تلگرام باشد، قطعاً در ساعات آینده برطرف خواهد شد، اما اگر موضوع فیلتر شدن تلگرام در میان باشد، احتمال بازگشت آن به شرایط سابق اندک است.

در‌این رابطه , با یک متخصص فرهنگی و یکی کارشناسان منتقد هم صحبت شد . متخصص فرهنگی با اعلام این که کارکردهای مثبت تلگرام بیشتر از مورد ها منفی آن است , خواهان ادامه عمل این کانال در سمت فرهنگ‌سازی برای استعمال درست از آن شد . ولی متخصص منتقد که لحنی عصبانی هم داشت ( به طوری‌که چنددفعه اجرا کننده از او درخواست وقار کرد ) , با اعلام این که تلگرام یک کانال صهیونیستی است و اصلا نبایستی ادامه کار دهد , از تجاربش بین خانواده‌ها و چه بسا علم آموزان کلام کرد که همه موافق غربال شدن این کانال غیر اخلاقی و زیان آور بودند! 

عبدالصمد خرم‌آبادی نیز که به لحاظ میرسید با تلگرام مخالف است البته در کل عنادی با شبکه‌های اجتماعی ندارد , نقد متعددی را هم به صدا و سیما وارد کرد که چرا از اپلیکیشن‌های اهل ایران همچون بیسفون , ابرک یا این که درود حمایت نکرده و چه بسا تبلیغ به کارگیری از تلگرام را هم می نمایند . نماینده مجلس حاضر در‌این اعلام کرد و گو , ضمن اعلام ضمنی بر مخالفت بر فیلترینگ , تیتر کرد که عمده نمایندگان مجلس نیز از این نرم افزار به کار گیری می‌کنند! 
خرم‌آبادی در آخر صحبت‌هایش , ضمن اعلام این مسئله که در آغاز وزیر اسرائیل با یک کدام از حامیان مالی تلگرام دست داده و از او تقدیر نموده است , تعداد اشخاص کاربر از کانال‌های مستهجن در‌این کانال را نزدیک به ۴ میلیون نفر گفت و افزود که ما به جهت مشاجره کدگذاری , قوی به در دست گرفتن و فیلترینگ هوشمند درین کانال نیستیم و همین مسئله می تواند خطرات امنیتی متعددی هم داشته باشد . ضمن این که ۱۲ درصد کل پهنای باند مرز و بوم ما صرف استعمال از تلگرام می گردد و این قضیه رقمی دوچندان بالاست . 
در واقع دادستان کل میهن , با صحبت‌های خویش اعلام‌کرد که یکی‌از موافقان فیلترینگ تلگرام است و چه بسا تیتر نمود که تنها از نرم‌افزارهای اجتماعی داخلی استفاده و بحث فیلترینگ هوشمند علی‌رغم هزینه‌های بسیارش، در اکثر موارد ناموفق بوده است.

0 0 vote
Article Rating
مشترک ها
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
گفتگو از طریق واتس آپ