گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

 ۸ مرداد ۱۳۹۸

زبان های برنامه نویسی زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

به وسیله زبان های برنامه نویسی می توانیم یک الگوریتم با ساختار دستوری برای اجرای  کامپیوتر تعریف کرده که در نتیجه آن یک نرم افزار جدید تولید شود.هر زبان برنامه نویسی دارای یک محیط نرم افزاری برای وارد کردن متن برنامه ، اجراو رفع اشکال آن می باشد و اما :

اصلی ترین زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

  1. (HTML (HyperText Markup Language
  2. (CSS (Cascading Style Sheets
  3. JavaScript
  4.  PHP: Hypertext Preprocessor
  5. ASP (Active Server Pages

(HTML (Hyper Text Markup Language:

اولین زبان برنامه نویسی تحت وب است که در سال ۱۹۹۰ ایجاد شد و برای طراحی سایت ساده و با امکانات جزئی مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۹۱ اولین سایت اینترنتی توسط آقای برنرزلی با همین زبان برنامه نویسی نوشته شد و کم کم امکانات بیشتری به آن اضافه شد و ورژن ۵ از این زبان در سال ۲۰۱۰ با نام HTML5 به طراح کمک میکرد سایتی ایجاد کند که با هر سایز صفحه نمایش هماهنگی داشته باشد.

زبان های برنامه نویسی زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

(CSS (Cascading Style Sheets :

سی اس اس ها در سال ۱۹۹۶ توسط کنسرسیوم جهانی وب یا W3C معرفی شد . این کنسرسیوم مامور است تا استاندارد های لازم در اینترنت و زبانهای برنامه نویسی را ایجاد کند و همه باید از این استانداردها پیروی کنند.
با کمک زبان برنامه نویسی سی اس اس طراح میتوانست قالب سایت را استایل بندی کند و برای متن و تصاویر سایت فقط مشخصات را از فایل css فراخوانی کند که در کدنویسی باعث کاهش زمان میشد.
استایل بندی کلی سایت در فایل css ذخیره میشود که این فایل از فایلهای اجرایی سایت مجزا است و اگر نیازی به ایجاد تغییر در بخش های مختلف سایت باشد از طریق ویرایش همین یک فایل میتوان تغییرات لازم را در تمام سایت ایجاد کرد.
برای مثال شما در فایل css مشخص میکنید که فونت سایت شما Tahoma با سایز ۱۰ باشد که این باعث میشود تمام متون سایت شما با فونت و اندازه مشخص شده نمایش داده شود. حال اگر بخواهید سایز فونت را از ۱۰ به ۱۲ تغییر دهید دیگر نیازی نیست تک تک فایلهای قالب را ویرایش کنید بلکه فقط در فایل css اندازه را از ۱۰ به ۱۲ تغییر میدهید و به همین راحتی کل سایت ویرایش میشود.
در سال ۱۹۹۹ ورژن ۳ آن عرضه شد. امروزه از سی اس اس در طراحی سایت به طور بسیار فراگیری استفاده میشود و تقریبا سایتی وجود ندارد که از آن استفاده نکرده باشد.

زبان های برنامه نویسی زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

 JavaScript:

جاوا هم در سال ۱۹۹۵ وارد طراحی سایت شد و کمک میکرد بخش های جذابی به سایت اضافه شود. برای مثال اسلایدر تصاویر، قابلیت چت، افکت گذاری روی نوشته ها و تصاویر و امکاناتی از این دست که در زمان به بازار آمدن بسیار جذاب بود ولی امروزه استفاده چندانی از آن نمیشود.
کدهای جاوا هم در فایلهای مجزی با پسوند js. ذخیره میشود و از طریق دستورات در قالب فراخوانی میشود.

زبان های برنامه نویسی زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

( PHP ( Hypertext Preprocessor :

زبان پی اچ پی در سال ۱۹۹۸ عرضه جهانی شد و بنیانگذار آن آقای راسموس بود.در حال حاضر ورژن ۵ از این زبان برنامه نویسی وجود دارد که در هر ورژن امکانات جدیدی به آن اضافه شده است.
زبان php یک زبان طراحی سایت سمت سرور Server Side است. به این معنی که دستورات نوشته شده به این زبان توسط سرور اجرا و ترجمه میشود و نتیجه آن برای کاربر نمایش داده میشود. در این زبان اگر کاربری کد سورس سایت شما را ببیند دستورات ترجمه شده نهایی را میبیند و کدهای اصلی را نخواهد دید.
استفاده از زبان php در طراحی سایت بسیار زیاد است چون این زبان در عین سادگی میتواند امکانات بسیار زیادی در اختیار طراح قرار دهد. با کمک این زبان برنامه نویسان توانستند سایتهایی با امکانات بسیار بالا ایجاد کنند. مانند سایتهایی که نیاز به عضوگیری دارند و یا فروشگاه های اینترنتی، چت صوتی و تصویری، سیستم های پشتیبانی و…

زبان های برنامه نویسی زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

( ASP (Active Server Pages:

این زبان هم توسط شرکت مایکروسافت در سال ۱۹۹۳ ارائه شد و فقط بر روی سرویس های میزبانی وب ویندوز قابل اجرا است. قابلیت های آن بسیار شبیه پی اچ پی است و این زبانها به نوعی مکمل زبان html هستند و امکانات جانبی بیشتری به آن اضافه میکنند.
یکی از مزیت های زبان های برنامه نویسی سمت سرور مانند: Phpو Asp این است که کدهای اصلی این زبانها برای کاربر نمایش داده نمیشود و به همین دلیل کپی برداری و سرقت این کدها کار آسانی نیست و به نوعی محافظت از حقوق برنامه نویس است.

زبان های برنامه نویسی زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

 

برای آموزش زبان ها برنامه نویسی طراحی سایت می توانید با ما تماس بگیرید و یا در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

 

0 0 vote
Article Rating
مشترک ها
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
گفتگو از طریق واتس آپ