گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

محتوای کپی ضرر دارد؟


یکی از بزرگترین و البته مهم ترین موضوعاتی که تا امروز در سئو مطرح شده ، مبحث محتوای کپی ( Duplicate Content ) هست. این موضوع در وب فارسی نمود بسیار بیشتری دارد چرا که تعداد سایتهای تولید کننده محتوا بسیار کم است و اکثر سایتها مصرف کننده محتوای تولید شده توسط سایر سایت ها هستند و عجیب تر آنکه گاها میبینیم سایت های کپی کار رتبه بهتری نسبت به تولید کنندگان محتوا دریافت میکنند! تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید
منظور از محتوای کپی ( Duplicate Content ) چیست؟
هر محتوایی که در بیش از یک صفحه ( آدرس ) قرار دارد ، محتوای کپی محسوب میشود. پس اگر حتی در سایت خود ۲ صفحه با آدرس های متفاوت و محتوای یکسان داشته باشید ، سایت شما مشکل Duplicate Content دارد. این مثال بین ۲ سایت هم صدق میکند یعنی اگر دو سایت صفحات یکسان داشته باشند هر دو سایت ممکن است کپی کار شناخته شوند!

Doggie-Paparazzi-Whats-your-problem

مشکل محتوای کپی چیست؟
مشکل اصلی محتوای کپی برای موتورهای جستجو این است که اغلب نمیتوانند اصل را از کپی تشخیص دهند و به همین دلیل ممکن است سایت کپی کار رتبه بهتری نسبت به سایت تولید کننده محتوا دریافت کند. از طرف دیگر گوگل در هنگام بررسی محتوای شما فقط به نو ( unique ) بودن آن توجه نمیکند بلکه تمرکز اصلی گوگل بر کیفیت محتواست. موتورهای جستجو یک محتوای کپی کامل و مفید را به محتوایی نو ناقص و غیر مفید ترجیح میدهند.

پس عواملی که در رتبه بندی صفحات یکسان دخیل هستند عبارت اند از :

موتورهای جستجو اغلب نمیتوانند تشخیص دهند که محتوا را چه کسی تولید کرده است
در رتبه بندی فقط نو بودن محتوا مهم نیست و به همین دلیل موتورهای جستجو صفحه ای را ترجیح میدهند که برای کاربر مفید تر باشد
عواملی مانند اعتبار دامنه ( DA ) ، عمر دامنه ، میزان محبوبیت سایت و… در رتبه بندی صفحات تاثیر گذار است.
از نمونه سایت های موفق ایرانی که مطالب تماما کپی دارند میتوان از بیتوته نام برد. اکثر کاربران اعتقاد دارند که این وبسایت خلاف قوانین گوگل عمل میکند و نباید رتبه مناسبی دریافت کند ولی بعد از مطالعه عواملی که در بالا قید شده میتوان به این نتیجه رسید که دلیل موفقیت سایت بیتوته میتواند عوامل بالا باشد.

آیا محتوای کپی به رتبه من آسیب میزند؟
مطمئنا این سوال را بارها از خود پرسیده اید و شاید از سئوکاران مختلفی هم این سوال را پرسیده باشید. بارها از من پرسیده شده و هربار با شک جواب بله دادم ولی حقیقت این است که این نوع محتوا لزوما به سئو و رتبه سایت شما آسیب نمیزند. Matt Cutts ( از کارمندان گوگل ) در ویدیوی زیر ۲ با اعلام میکند که نگران محتوای کپی نباشید!

صحبت های مت کاتز درباره مطالب کپی ( یوتیوب )

در واقع Matt Cutts بیان میکند که شما نباید نگران محتوای کپی سایت خود باشید البته تا زمانی که محتوا اسپم نباشد یا Keyword Stuffing در آن وجود نداشته باشد.

حالا مجوز کپی دارم؟!
نخیر! در مسجد بازه حیای… 🙂

با وجود اینکه در ویدیوی بالا گفنه شده محتوای کپی به ضرر سایت شما نیست ولی در منابع متعدد مانند Google Webmaster بر لزوم تولید محتوای یونیک تاکید شده است. پس به دلایل زیر کپی نکنید :

تاکید اصلی گوگل بر محتواست ( Content Is The King ) و در منابع متعدد به اهمیت تولید محتوای یونیک تاکید شده
تولید محتوای اختصاصی باعث جذب کاربران دائمی میشود
کپی کردن محتوا نوعی دزدی محسوب میشود. (خصوصا نوع بدون منبع و اجازه آن )
داشتن محتوای کپی احتمال حضور در رتبه های بالا را کمتر میکند چون گوگل چند صفحه مشابه هم را در رتبه های کنار هم قرار نمیدهد. به عبارت دیگر رقابتی بین چند کپی کار ( و سایت تولید کننده بخت برگشته ) علاوه بر رقابت اصلی بوجود می آید.

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

گفتگو از طریق واتس آپ