گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

بهینه سازی سایت

 ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

بهینه سازی  بهینه سازی سایت

همان طور که می دانید سئو و بهینه سازی سایت در دو سطح صورت می گیرد : in Page سئویی که به پارامترهای داخل صفحه می پردازد و سئو Off Page که به مفاهیم خارج از یک صفحه می پردازد در این بخش قصد داریم در مورد سئو و بهینه سازی داخلی سایت صحبت کنیم. محققین این حوزه برای بهینه سازی سایت از قانونی به نام ۲۱ ۲۱ ۱۱ استفاده می کنند به این منظور که ۱۱ % باید برای بهینه سازی داخلی سایت ۲۱ % بر روی محتوای سایت و ۲۱ % هم در لینک بیلدینگ باید کار شود.اما توجه داشته باشید بهینه سازی سایت باید از همین ابتدا به صورت کاملا عادی و با هدف رضایت کاربران از سایت صورت بگیرد.

مشخص نمودن دسته بندی موضوعی سایت:

قدم اول باید مهمترین موضوعات وب سایت شما به همراه زیرمجموعه های آن ها مشخص شود و کاربر با امکانات سایت شما به خوبی آشنا شود. برای مثال ما قصد داریم موضاعات وب سایتی را که در زمینه طراحی وب سایت فعالیت می کند را مشخص کنیم:

موضوعات مهم:

آموزش طراحی سایت | آموزش سئو و بهینه سازی سایت | آموزش بازاریابی اینترنتی

زیرموضوع ها :

آموزش طراحی سایت : آموزش سیستم های مدیریت محتوا -آموزش طراحی قالب -آموزش نصب امکانات سایت
آموزش سئو و بهینه سازی: آموزش لینک بیلدینگ -بهینه سازی داخلی -شبکه های اجتماعی- آموزش های گوگل وب مستر
آموزش بازاریابی اینترنتی: ایمیل مارکتینگ- برندسازی- ویدیو مارکتینگ

شاید با خودتان تصور کنید چقدر ساختار موضوعی کوتاهی من برای این سایت در نظر گرفته ام درست فکر کردید زیرا از نظر من سایت اگر چند موضوع مرتبط داشته باشد خیلی بهتر است تا چندین موضوع داشته باشد اما نتواند آن طور که باید و شاید نیاز کاربر خودش را برطرف کند. بنابراین از داشتن موضوعات بسیار زیاد در سایت خود اجتناب کنید و اگر فرصت زیادی دارید برای موضوعات دیگر سایت های جداگانه ای در نظر بگیرید.

مشخصات کردن کلمات کلیدی سایت:

بعد از مشخص کردن موضوعات سایت مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را مشخص کنیددر انتخاب کلمات کلیدی خود بسیار دقت کنید از ابزار گوگل ادوردز استفاده کنید و میزان جستجوی کلمات کلیدی خود در گوگل را بیابید.

ابزار گوگل ادوردز Adwords google :
این ابزار به شما کمک می کند تا میزان سرچی که هر کلمه در گوگل دارد مشخص شود برایاستفاده از این ابزار کافی است به آدرس زیر مراجعه کنید.

https://adwords.google.com/o/KeywordTool

بعد از ورود به سایت با این صفحه روبرو می شوید.

بهینه سازی - مشخصات کردن کلمات کلیدی سایت بهینه سازی سایت

در قسمت۱ کلمه مورد نظر را بنویسید بر روی علامت ضربدر قسمت ۲ و۳ کلیک کنید تا کلمات مرتبط نیز نمایش داده شود و در قسمت ۴ رمز خواسته شده را وارد نمائید. برای مثال ما کلمه طراحی سایت را وارد می کنیم تا با هم ببنیم چه میزان جست و جو می شود.

بهینه سازی - مشخصات کردن کلمات کلیدی سایت بهینه سازی سایت

همان طور که مشاهده می کنید با کمک این ابزار می توانید کلماتی که بیشترین جست و جو را دارند و با موضوع وب سایت شما هم خوانی دارند را مشخص کنید زیرا بعضی از افراد کلماتی برای سئو انتخاب می کنند که آنچنان جست و جویی ندارد و این کار می تواند به نوعی وقت تلف کرئن باشد. برای مثال ما برای این سایت قصد انتخاب کلمات کلیدی را داریم و میزان ارقام جست و جو به شکل زیر است

طراحی سایت: ۱۱۰۰۰۰

طراحی سایت ارزان:۸۸۰

طراحی وب سایت:۲۷۰۰۰

طراحی وب:۴۹۵۰۰

ساخت سایت:۴۰۵۰۰

طراحی سایت شرکتی:۱۷۰

طراحی سایت شخصی:۴۸۰

ساخت وب سایت:۱۲۱۰۰

طراحی سایت در کرج : ۲۰۰۰

خب منطقی است از بین ۸ عبارت بالا عبارت های طراحی سایت، طراحی وب سایت، ساخت سایت، ساخت وب سایت و طراحی وب را انتخاب کنیم توجه داشته باشید در ابتدا ۳ الی ۵ کلمه را هدف برگزینید و با آن کلمات کار خود را شروع کنید. اوایل کار برای این که ایمانتان به تکنیک های سئو زیاد شود کار خود را با کلمات ترکیبی آغاز کنید. برای مثال اگر کارتان فروش کیف زنانه است می توانید کلمه فروش کیف زنانه یا کیف زنانه ارزان را به جای کیف زنانه انتخاب کنید.

عنوان ( title )وب سایت:

نوشتن عنوان سایت نیاز به دقت زیادی دارد. زیرا در الگوریتم های جدید برای گوگل بسیار مهم است که شما سایت خود را برای کاربر آماده کرده اید یا برای موتورهای جست و جو .از این رو باید عنوان سایت خود را بسیار طبیعی بنویسید و دقت داشته باشید که این عنوان باید در نگاه اول معرفی کننده وب سایت شما به کاربرانتان باشد. مثلا برای سایتی که ما در حال بهینه سازی آن هستیم این عنوان می تواند خوب باشد.

گروپ دیزاین مجری طراحی وب سایت و سئو سایت

توجه دارید تمام ۵ عبارتی که ما قصد بهینه سازی آن را داریم در عبارت بالا گنجانده شده است البته اگر به فکر گرفتن نتیجه سریعتر هستید می توانید کمی تغییرات در این عنوان دهید اما باید توجه داشته باشید این عنوان نباید شبیه به یک عنوان اسپم باشد و حدالامکان از کارکتر های | و – کمتر استفاده کنید.

توضیحات متا معرفی کننده وب سایت – Description tag:

پس از مشخص نمودن عنوان وب سایت باید در نوشتن توضیحات متا سایت یا همان متاتگ توضیحات ( Description tag )دقت زیادی داشته باشید. تگ توضیحات شرح مختصری از محتوای مطالب شما در نتایج جستجو را نمایش میدهد، تمامیموتورهای جستجو از این تگ استفاده میکنند و شما میتوانید انتخاب کنید که توضیحات وب سایت شما چگونه باشد.در محتوای این تگ نباید توضیحات سایت شما بیش از ۱۴۰ حرف داشته باشد در غیر این صورت توضیحات سایت شما به صورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد. در شکل زیر می توانید تصویر عنوان title و متاتگ توضیحات Description tag را در موتور جستجوی گوگل مشاهد کنید.

باید توجه داشته باشید که یک توضیحات خوب می تواند درصد قابل توجهی نرخ ctr یا همان کلیک بر روی لینک های شما را در گوگل افزایش دهد. در توضیحات متای سایت خود به طور حرفه ای از کلمات کلیدی استفاده کنید فقط توجه داشته باشید در عین حال بهترین مفهوم را برای کاربر داشته باشد.

بهینه سازی آدرس ها  url :

قدم بعدی که بسیار مهم است اما خیلی نادیده گرفته می شود بهینه سازی آدرس ها می باشد. آدرس ها باید در کنار عنوان صفحات و توضیحات متا بهینه شده باشند . در اینجا شما یک آدرس صحیح را مشاهده می کنید

http://www.groupdesign.ir/webdesign

اما خصوصیات یک آدرس url خوب:

حاوی کلمات کلیدی باشد
خیلی طولانی نباشد
حتما دارای کلمات باشد و از آدرس های اتوماتیک استفاده نکنید، برای مثال آدرس زیر برای بهینه سازی مفید نمی باشد

http://www.groupdesign.ir/spt=10102394

اما سوالی که خیلی از وب مسترها از من می پرسند: آدرس های سایت را فارسی بنویسیم یا لاتین؟ باید بگویم گوگل همه آدرس ها را ایندکس می کند و هیچ تفاوتی ندارد شما آدرس های خود را فارسی قرار می دهید یا به صورت لاتین

یک پست بهینه سازی شده:

در قرار دادن پست های سایت (مانند مقالات، تصاویر یا ویدوها) باید به نکات بهینه سازی توجه زیادی داشت. که در این جا مهمترین آن ها را بیان می کنیم.

راحتی و رضایت کاربر: هنگام نوشتن یک پست برای سایت باید سوالات مهمی را از خودتان بپرسید سوالاتی مانند: آیا این مطلب واقعا برای کاربران مفید است یا این که کاربر با خواندن این مطلب به نتیجه دلخواه خود می رسد. به نظر من بزرگترین ایرادی که وب مسترها دارند این است که بین موضوع سایت، هدف سایت و محتوای سایت ارتباط خوبی برقرار نمی کنند مثلا سایتی که در زمینه آموزش it فعالیت می کند همه چیز آموزش می دهد، به غیر از آی تی و این باعث می شود کاربر پس از یک بار آمدن به آن سایت برای همیشه از آن سایت خداحافظی کند. پس سعی کنید زمانی که هدف وب سایت خود را مشخص کردید و آن را به کاربران خود گفتید در همان راستا به تولید محتوا بپردازید.

زیبایی و چیدمان خوب نوشته های متن: شاید شما هم وارد سایتی شده باشید که نوشته های آن بسیار ریز و نامنظم بوده است و این باعث شده است که شما هیچ میلی به خواندن مقالات آن سایت نداشته باشید، اما به راستی چرا؟ در صورتی که مدیر آن سایت، ساعت ها مشغول تولید محتوا بوده است اما از مقالاتش استفاده نشده است؟ جواب واضح است یک متن هر مقدار هم که مفید باشد شما دوست دارید که منظم و قابل خواندن باشد، پس در نوشته های سایت حتما دقت داشته باشید که متن ها منظم، فاصله دار و خوانا باشند.

متن های بلند خوراک خزنده های گوگل: شاید تا الان به این نکته پی نبرده باشید که گوگل و خرنده هایش عاشق متن های بلند هستند نوشته های خودتان را تا می توانید بلند و حرفه ای بنویسید اما توجه داشته باشید خیلی طولانی وخسته کننده نباشد برای این کار می توانید از تصاویر بیشتر در متن ها استفاده کنید و مطالب را به صورت پارگراف بندی شده انتشار دهید.

نوشتن آدرس های بهینه: در توضیحات قبلی به بهینه سازی آدرس ها اشاره کردیم بدین منظور سعی کنید برای هر پست سایتتان آدرس های بهینه ای داشته باشید در آدرس دهی توجه داشتهباشید هر صفحه و مطلب از سایتتان فقط دارای یک آدرس باشد و اگر هر صفحه بیشتر آدرس داشته باشد گوگل سایت شما را یک سایت Duplicate content تشخیص می دهد و امکان دارد برای همین اشتباه ساده سایت شما پنالتی شود.

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان، پارگراف اول و توضیحات متا: کلمات کلیدی مربوط به نوشته را در عنوان، پارگراف اول و توضیحات متا بنویسد و توجه داشته باشید که به هیچ عنوان بیش از حد این کلمات را تکرار نکنید و از کارکترهای( | و , )کمتر استفاده نمایید اما نکته مهمتر که باید حتما – به آن توجه داشته باشید: اصلا و ابدا از متا کیوردها (تگ های کلمه کلیدی ) در سایت خود استفاده نمایید زیرا در الگوریتم های جدید گوگل آن ها کاملا بی تاثیر هستند و اگر این کار ( برچسب زدن )باعث به وجود آمدن صفحات تکراری در سایت شما (Duplicate content ) شوند شما پنالتی می شوید.

بهینه سازی تصاویر داخل مطالب سایت: معمولا وقتی کاربران به دنبال تصویری هستند از گوگل ایمیج استفاده می کنند. اما گوگل ایمیج این تصاویر را چگونه لیست می کند؟ گوگل با استفاده از ویژگی alt تصاویر را رتبه بندی می کند. پس توجه داشته باشید در هر تصویری که در مطالب سایت خود قرار می دهید با استفاده از ویژگی آلت که سیستم های مدیریت محتوا نیز دارا می باشند کلمات کلیدی مربوط به هر تصویر را وارد نمایید.

لینک به مطالب مرتبط: در بین نوشته های سایتتان اگر به عبارتی بر خوردید که نیاز به توضیح بیشتری دارد به اون مطلب لینک دهید این لینک می تواند به یکی از مطالب سایت خودتان باشید یا یک سایت دیگر توجه داشته اگر به سایتی که لینک می دهید کیفیت بالایی ندارد حتما لینک های آن سایت را به صورت nofollwo قرار دهید و از لینک دادن بی ربط و بیش از اندازه خودداری کنید.

قرار دادن قسمت نظرات برای سایت: حتما در سایت خود از سیستم نظردهی استفاده کنید و در هر مطلب امکان نظردهی را برای کاربران سایت فعال کنید. تجربیات نشان داده است گوگل در رتبه بندی مطالب از نظرات یک پست نیز استفاده می کند و برای آن ها نیز ارزش زیادی قائل است.

قرار دادن اطلاعات خود، سایت و تماس ها:

همان طور که می دانید الگوریتم های جدید گوگل بسیار هوشمند شده اند و به راحتی فرق یک سایت اسپم و معتبر را تشخیص می دهند. از این رو باید حضور خوبی در سایت خود داشته باشید.

اطلاعاتی از خودتان در سایت: امروزه وجود تصویری از خودتان در سایت می تواند هویت سایت شما را تضمین کند. بنابراین توصیه می شود تصاویر خود و محل کارتان را در قسمتی از سایت قرار دهید.

ساخت صفحه درباره ما: خیلی از کاربران پس از ورود به یک سایت اولین کاری که انجام می دهند آن است که به سراغ بیوگرافی سایت یا همان صفحه درباره ما می روند و دوست دارند هدف شما را از راه اندازی سایت بدانند، بنابراین صفحه ای ایجاد کنید و در آن از خودتان فعالیت هایتان تجربیات و اهدافتان برای کاربران بنویسید.

ساخت کاتالوگ و رزومه: وجود کاتالوگ یا روزمه شما می تواند کلاس کاریتان را بالا ببرد و حتی این کار باعث می شود کاربران سریع تر از سایت شما خرید کنند و یا سرویس را سفارش دهند. همین حالا یک فایل ورد را باز کنید و این کاتالوگ یا روزمه را تهیه کنید و پس از آن به صورت پی دی اف در وب سایت خود برای دانلود قرار دهید.

ساخت صفحه تماس با ما، فرم تماس و ایجاد نقشه گوگل: حتما برای سایتتان صفحه ای به نام تماس با ما ایجاد کنید و اطلاعاتی مثل ایمیل، شماره تماس و حتی آدرس پستی خود را قرار دهید و یک فرم تماس برای کسانی که قصد دارند به سرعت با شما ارتباط برقرار کنند ایجاد کنید وجود نقشه گوگل در این قسمت می تواند به اعتبار شما نزد گوگل و کاربران بیفزاید.

افزونه های مهم سئو:

اگر از جوملا و وردپرس استفاده می کنید، حتما از افزونه های سئو آن بهره مند شوید در جوملا افزونه sh404SEF و در وردپرس افزونه WordPress yoast پیشنهاد می شود البته این تجربه ما می باشد و شما می توانید در این مورد بیشتر تحقیق کنید. اما از افزونه های دیگر سئو می توان به افزونه نقشه سایت اشاره کرد نقشه سایت در وب سایت شما می تواند کمک خوبی به کابران و موتورهای جست و جو کند. از افزونه های شبکه اجتماعی نیز حتما بهره بگیرید. این افزونه ها در بخش های متفاوت می توانند سایت شما را بهینه کنند. مثلا افزونه های اشتراگ گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، گوگل پلاس، توییتر یا کلوب و … هچنین از افزونه گوگل پلاس GOOGLE + حتما بهره مند شوید. زیرا آزمایش ها نشان داده است سایت هایی که تولید محتوا دارند، با این تکنیک و اشتراک گذاری مطالب خود در شبکه گوگل پلاس نیز شناسایی می شوند. دیگر افزونه های مرتبط با سئو می توان به افزونه سئو تصاویر یا ساخت لینک در نوشته ها اشاره کرد.

معرفی سایت در گوگل وب مستر:

بعد از ساخت منوها، دسته بندی موضوعی و قرار دادن مطالب در سایت نوبت به آن می رسد که سایت خود را به گوگل معرفی کنیم.

  1. وارد صفحه گوگل وب مستر به آدرس http://www.google.com/webmasters شوید (برای ورود نیاز به اکانت gmail و رمزعبور آن دارید)
  2. پس از ورود به این سرویس بر روی دکمه  …Add a site کلیک کنید در نوار کشوی که باز می شود آدرس وب سایت خورد را به صورت http://www.yoursite.com وارد کنید (توجه کنید به جای yoursite.com آدرس سایت خود را وارد نمائید) و سپس دکمه Continue را جهت ثبت وب سایت کلیک کنید.
  3. حال آدرس سایت نمایش داده خواهد شد که نیاز به تایید دارد. برای تایید سایت بر روی گزینه  Verify this site کلیک کنید تا وارد صفحه Verify ownership شوید در قسمت Verification method سه روش را در اختیار شما قرار میدهد تا به صورت دلخواه انتخاب کنید.

روش: Add a DNS record to your domain’s configuration

با انتخاب این گزینه شما باید اختیارات ثبت رکورد DNS را داشته باشید، که اصولا این اختیار برای اکثر کاربران وجود ندارد، مگر اینکه دارای DNS Server اختصاصی باشید .

روش: Link to your Google Analytics account

اگر قبلا از اکانت Google Analytics استفاده کرده اید و کد پیگیری مربوط به آن را در اختیار دارید می توانید از این گزینه استفاده کنید. ولی اگر اولین بار است که سایت خود را ثبت می نمایید، این گزینه مناسب شما نیست.

روش ( Upload an HTML file to your server: روش آسان و پیشنهادی ما)

اکثر کاربرانی که مدیریت سایت خود را بر روی هاست بر عهده دارند می توانند از این گزینه استفاده نمایند. برای اینکار شما باید یک فایل html را که در با انتخاب این گزینه قابل دانلود می باشد، در ریشه هاست خود آپلود نمایید . پس از آپلود با وارد کردن نام فایل در مرورگر در صورتی که توانستید فایل را مشاهده نمایید، می توانید گوگل را متقاعد کنید که شما صاحب تام الختیار دامین هستید. مثلا این فایل به این صورت باید قابل دسترس باشد.

example.com/google435jkj345jk.html

روش: Add a meta tag to your site’s home page

اگر شما می توانید صفحات HTML سایت خود را ویرایش نمایید می توانید یک متا تگ که با انتخاب این گزینه در اختیار شما قرار می گیرد، به صفحه اصلی سایت خود اضافه نمایید و تایید نمایید که شما صاحب دامین هستید.

۴٫همچنین شما می توانید این کار را در زمان دیگری نیز انجام دهید. ولی تا زمانی که عمل ثبت را کامل نکنید گوگل سراغ سایت شما نخواهد رفت. بعد انجام یکی از این روشهای فوق بر روی Verify کلیک کنید تا در صورت انجام درست مراحل وب سایت تائید گردد . بر روی نام وب سایت مورد نظر که از قبل ثبت گریده کلیک کنید تا وارد بخش مدیریت آن شود.

ثبت نقشه سایت در گوگل وب مستر تولز:

بعد از این که سایت خود را در گوگل وب مستر تولز ثبت کردید نوبت به آن می رسد که نقشه سایت خود را به آن معرفی کنید بدین منظور شما نیازمند یک فایل xml حاوی نقشه سات خود هستید اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید می توانید افزونه آماده آن را تهیه و بر روی سیستم خود نصب کنید پس از تهیه نقشه سایت خود اول وارد محیط کاربری خود در گوگل وب مستر شوید در سمت راست صفحه داشبورد روی sitemap کلیک کنید و در کادر باز شده آدرس xml نقشه سایت رو وارد کنید و روی submit a sitemap کلیک کنید تا نقشه به گوگل معرفی شود ، دقت کنید که در صورتی که نقشه را صحیح به گوگل وبمستر معرفی کرده باشید یک علامت تیک سبز در جلو نقشه ایجاد می شود پس از معرفی نقشه سایت منتظر باشید که صفحات سایت شما به سرعت در گوگل ایندکس شوند.

استفاده از ابزار گوگل آنالیز  (Google Analytics):

بعد از بهینه سازی داخلی سایت، معرفی سایت در گوگل وب مستر و ثبت نقشه سایت صفحات شما در گوگل ایندکس می شوند.در این صورت نیاز است فعالیت های سایت خود را آنالیز کنید. برای مثال چه کسی از چه لینکی به سایت شما وارد شد و یا چه صفحه بیشترین بازدیدکننده را دارد.
برای به دست آوردن این آمار کافی است به صفحه گوگل آنالیز مراجعه کنید و با استفاده از امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهد به بررسی سایت خود بپردازید.
از جمله کارهایی که با این ابزار می توانید انجام دهید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربران در سایت شما چه بخش هایی را مشاهده کردند.
  • پیدا کردن محبوب ترین بخش یا صفحه
  • به برنامه بهینه سازی سایت خود کمک کنید (برای مثال شاید لازم باشد بعضی از تیترها را تغییر  دهید.)
  • نحوه ورود کاربران خود از طریق موتورهای جست و جو، مستقیم یا از سایت های دیگر را مشاهده  کنید.
  • کلمات کلیدی که توسط آن کاربران وارد سایت شما شده اند را مشاهده کنید.
0 0 vote
Article Rating
مشترک ها
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
گفتگو از طریق واتس آپ