گروپ دیزاین | ارائه دهنده خدمات نوین

رونمایی گوگل از ابزار Disavow Links

 ۲۷ شهریور ۱۳۹۸


Disavow links رونمایی گوگل از ابزار Disavow Links

رونمایی گوگل از ابزار Disavow Links 

به گزارش سایت تورتک : پس از انتشار الگوریتم پنگوئن گوگل ، بسیاری از سایت ها به دلیل دارا بودن لینک ورودی از صفحات و سایت با کیفیت پایین، کاهش رتبه پیدا کردند و بسیاری از وبمستر ها حتی قبل از اینکه متوجه این موضوع شوند در آمار بازدید سایت خود کاهش ناگهانی را احساس کردند. دلیل این تصمیم گوگل مبارزه با سایت اسپم و افرادی بود که برای سایت خود لینک ورودی می خریدند و یا با ایجاد لینک غیر واقعی سعی داشتند رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهند. اما گوگل به تازگی از ابزار جدیدی با نام Disavow links پرده برداری کرد که به وبمسترها این امکان را می دهد که در صورتی که فکر می کنند لینک ورودی به سایت آنها از سایتی دیگر موجب کاهش رتبه سایت آنها شده است این مشکل را گزارش دهند تا گوگل از این به بعد آن لینک ها را به صورت کلی نادیده بگیرد تا وضعیت به حالت مناسب قبلی بازگردد.

قبل از این نیز مدیر بخش مبارزه با اسپم موتور جستجوگر گوگل ” Matt Cutts  ” خبر از کار بر روی ابزار Disavow links توسط توسعه دهندگان این بخش داده بود اما بسیاری از افرادی که در زمینه سئو کار می کردند و همچنین وبمستر ها فکر می کردند که به دلایل زیادی ساخت بخش Disavow links برای گزارش لینک ورودی کیفیت پایین غیر منطقی است ، اما بالاخره گوگل این بخش را به صورت عمومی برای استفاده وبمسترها راه اندازی کرد.

دلیل ایجاد ابزار Disavow links در ابزار وبمستر گوگل چیست ؟

بعد از اعمال جریمه و کاهش رتبه توسط موتور جستجوگر گوگل برای سایت و وبلاگ هایی که از سایت اسپم و یا به صورت غیر طبیعی لینک ورودی داشتند بسیاری از کاربران با بخش مبارزه اسپم گوگل تماس گرفتند و خبر از کاهش رتبه سایت خود به صورت ناگهانی دادند. بسیاری از این کاربران یا لینک ورودی را نخریده بودند که توانایی حذف آنها را داشته باشند و یا به این دلیل که این لینکها در سایت دیگری انتشار یافته بود امکان ویرایش و حذف آنها را نداشتند و هر چه با مدیران سایت لینک دهنده نیز تماس می گرفتند جوابی دریافت نمی کردند.

همچنین الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۱ و نسخه ۱.۱ با اینکه بسیار هوشمندانه ساخته شده بود اما باز هم باعث داغ شدن بحث سئو منفی در بین وبمسترها و سئو کاران شد ؛ به این دلیل که رقیب یک شرکت می توانست با ساخت لینک از یک سایت اسپم و یا خرید لینک غیر طبیعی و اسپم گونه باعث کاهش رتبه سایت شرکت شود تا سایت و خدمات خود را در صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل در رتبه های بالاتری نشان دهند و از این طریق مشتریان و بازدید کنندگان بیشتری را کسب کنند .

این دلایل باعث شده که توسعه دهندگان بخش مبارزه با اسپم گوگل به فکر ساخت ابزار جدید با نام Disavow links لینک بیافتند تا وبمسترها و وبلاگ نویسانی که سایت آنها به دلیل لینک ورودی با کیفیت پایین با کاهش رتبه روبرو شده است و توانایی حذف آن لینک ها را ندارند با ثبت گزارش خود در گوگل برای همیشه از دست این لینک های منفی خلاص شوند.

بررسی لینک ورودی که از طرف گوگل اسپم شناخته می شوند

لینک ورودی اسپم، به لینکهایی گفته می شود که پس از اعمال الگوریتم پنگوئن گوگل به جای افزایش رتبه سایت ها ، بر روی رتبه و آمار بازدید آنها از طرف این موتور جستجوگر تأثیر منفی گذاشته است که به صورت کلی به دو دسته زیر تقسیم می شوند :

لینک ورودی از سایت اسپم  : در صورتی که سایتی با توجه به الگوریتم و قوانین عمومی گوگل به عنوان یک سایت اسپم شناخته شود ( به این دلیل که معمولاً صاحبان این گونه از سایت ها از چند سایت مختلف برای بازاریابی و تبلیغات خود استفاده میکنند و در هر کدام از آنها به سایت دیگر نیز لینک می دهند ) به جای سیگنال مثبت برای سایت مقصد خود، باعث کاهش رتبه آن شده و حتی در بعضی از موارد (به دلیل زیاد بودن) باعث می شوند که سایت لینک شونده نیز به عنوان سایت اسپم شناخته شود.

تک ورودی بی کیفیت : اما مشکل بیشتر وب مستر و وبلاگ نویسان ایرانی، وجود لینک ورودی به سایت آنها از سایت اسپم نیست بلکه طریقه و ساختار اشتباه لینک های خریداری شده از طرف آنها و در بعضی از موارد مکان نامناسب قرار گیری آن لینک ها در صفحات (مانند پایین سایت یا بخش کناری سایت) باعث شده است که رتبه سایت آنها به دلیل خرید لینک و یا حداقل این گمان گوگل کاهش یابد که در نهایت باعث کم شدن تعداد ورودی و ترافیک بازدید کننده از این موتور جستجوگر شده است. البته یکی دیگر از موارد شناخته شده لینک ورودی سایت شما به عنوان لینک اسپم وجود کلمات کلیدی پر جستجو در آنها به صورت بی رویه است. برای مثال اگر برای سایت تورتک ۱۰۰۰ کلمه کلیدی جدید ساخته شود که ۵۰۰ عدد از آنها با عنوان (طراحی سایت) ایجاد شوند ربات های موتور جستجوگر گوگل این لینکها را به عنوان لینک دروغین و اسپم شناسایی می کنند.

نحوه دریافت لینک ورودی سایت

اگر خود اقدام به خرید لینک ورودی از سایت دیگر کرده باشید بهتر است اول برای این لینک ها از اینفوگرافیک بالا استفاده کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید و در مرحله بعد برای لینک ورودی که دیگر کاربران به سایت شما داده اند می توانید از ابزار های مختلفی که در وب برای این کار ایجاد شده است استفاده کنید. در زیر با نمونه ای از این ابزارها آشنایی پیدا می کنیم :

  1. موتور جستجوگر گوگل : جستجوی عبارت زیر در موتور جستجوگر گوگل ( در صورتی که سایت شما  بیش از۳ ماه است که راه اندازی شده است ) باعث پیدا کردن حدود ۱۰ درصد از لینک های ورودی ای می شود که گوگل در محاسبه رتبه سایت شما محسوب می کند : www.yourdomain.com
  2. استفاده از ابزار Google Webmaster Tools : اگر سایت یا وبلاگ خود را در این سرویس ثبت کرده اید با رفتن به بخش Link می توانید تعدادی از سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده کنید. توجه داشته باشید هر چه تعداد لینک ورودی از سایتی در این سرویس بیشتر باشد برای تشخیص از طریق اینفوگرافیک بالا در اولویت هستند مخصوصاً در صورتی که همه آن لینک ها به یک یا چند صفحه محدود سایت شما داده شده باشد.
  3. استفاده از سرویس Technorati : یکی دیگر از روش ساده برای پیدا کردن تعدادی از لینک های سایت شما از دیگر صفحات وب ، استفاده از این سرویس است که البته برای استفاده از آن نیاز است قبلاً وبلاگ خود را در آن ثبت کرده باشید.
  4. سرویس Majestic-SEO:  یکی از برتری های این سرویس ، نمایش عنوان لینک ورودی به سایت شما در کنار پیدا کردن آنها برای شما است که البته نسخه رایگان آن امکانات محدودی دارد.
  5. سرویس Open Site Explorer:  این سرویس نیز که هم اکنون توسط تیم seomoz توسعه داده می شود و در گذشته با نام SEOmoz Linkscape در این سرویس وجود داشت حتی در نسخه رایگان خود می تواند یک جستجوگر خوب برای لینک ورودی اصلی سایت شما باشد. البته در صورت استفاده از عضویت Pro در آن محیط کاملی برای آنالیز سئو سایت شما در اختیارتان قرار میگیرد.
  6. سرویس Bing Webmaster Tools:  درست است که این سرویس توسط مایکروسافت توسعه داده می شود و متعلق به موتور جستجوگر این شرکت یعنی Bing است اما در یافتن لینک ورودی به سایت شما توانایی بالایی دارد که به صورت رایگان می توانید از آن استفاده کنید.
  7. سرویسAhrefs Site Explorer :  این سرویس یکی از مورد علاقه ترین منابع جمع آوری اطلاعات در مورد لینک ورودی و بالانس آنها توسط سئو کاران است که به راحتی شما نیز توانایی استفاده از آن را خواهید داشت.
  8. هر سرویس دیگری که توانایی پیدا کردن لینک ورودی سایت شما را در صفحات وب داشته باشد.

راهنمای تصویری استفاده از ابزار Disavow links

پس از شناسایی لینک ورودی غیر طبیعی ، کیفیت پایین و یا از سایت اسپم که البته بهترین ابزار نیز بخش Links to Your Site از خود ابزار وبمستر گوگل است، باید سعی کنید با مکاتبه با مدیران سایت لینک دهنده به سایت شما، تمامی لینک با کیفیت پایین و اسپم را پاک کنید ؛ حتماً در این روند متوجه خواهید شد که بسیاری از این لینک ها  به دلایلی مانند جواب ندادن وبمستر سایت لینک دهنده، باقی ماندن لینک در بعضی از صفحات سایت لینک دهنده و … قابل پاک سازی نیستند که در این موارد با استفاده از ابزار Disavow links به موتور جستجوگر گوگل باید اطلاع رسانی کنیم تا لینک های مورد نظر را نادیده بگیرد.

برای این کار به بخش Disavow links از ابزار وبمستر گوگل (Google Webmaster Tools) بروید و در صفحه ظاهر شده همانند تصویر زیر پس از وارد کردن حساب کاربری گوگل خود نیاز است که سایت خود را برای گزارش لینک های بی کیفیتی که می خواهید نادیده گرفته شوند انتخاب کنید. توجه داشته باشید قبل از این مرحله باید سایت شما در ابزار وبمستر گوگل ثبت شده باشد تا در لیست نمایش داده شود.

Disavow links رونمایی گوگل از ابزار Disavow Links

پس از انتخاب آدرس سایت خود و کلیک بر روی دکمه قرمز رنگ Disavow links لیست سایت ها و آدرس هایی که شما درخواست نادیده گرفتن لینک سایت خود را در آنها ارسال کرده اید نمایش داده می شود ، البته در صورتی که اولین بار است که به این ابزار مراجعه می کنید با صفحه ای مانند تصویر زیر روبرو خواهید شد که با کلیک دوباره بر روی دکمه Disavow Links لینک سایت ها به شما نمایش داده می شود.

Disavow links رونمایی گوگل از ابزار Disavow Links

در صفحه بالا نیاز است که سایت و صفحه های مورد نظر خود را در قالب یک فایل متنی به گوگل ارسال کنید. این فایل نیز همانند فایل نقشه سایت و یا robots.txt باید بر طبق قوانینی خاصی نوشته شود تا از طرف گوگل قابل خواندن باشد. برای مثال در مثال زیر تعیین می کنیم که تمامی لینک ورودی از دامنه Domain1.com باید نادیده گرفته شوند و همچنین صفحه test و about موجود در دامنه Domain2.com نیز در صورتی که شامل لینک ورودی به سایت ما باشد باید آن لینک ها به طور کلی نادیده گرفته شوند تا اثر منفی بر رتبه سایت ما نداشته باشند.

Disavow links رونمایی گوگل از ابزار Disavow Links

حتماً متوجه شده اید که با استفاده از کلمه domain در ابتدای یک خط می توانیم کلیه لینک ورودی از یک دامنه خاص را نادیده بگیریم و پاک کنیم و برای پاک کردن لینک ها از صفحه ای خاص تنها کافی است آدرس URL آن را در خطی جدید در فایل متنی بنویسیم و در انتها با استفاده از دکمه Choose File آن فایل را آپلود کرده و منتظر مرور بعدی گوگل برای صفحات معرفی شده برای اعمال تغییرات باشید. توجه داشته باشید با استفاده از ابزار Disavow links امکان نادیده گرفتن لینک از زیر دامنه یک سایت نیز (برای مثال یک وبلاگ در سرویس وردپرس. کام) هم اکنون وجود دارد اما باید سایت مورد نظر همانند سایت وردپرس دات کام از طرف گوگل سایتی شناخته شده باشد .

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک ها  
به من اطلاع بده
گفتگو از طریق واتس آپ